BRATISLAVA. Firmy spolupracujú s technickými či ekonomickými školami, aby študentov, potenciálnych zamestnancov, oslovili skôr, ako si prácu začnú hľadať oni sami.
Ľudia s humanitným vzdelaním to majú o trochu ťažšie. Vysoká škola je dnes už však zárukou, že dlho doma nezostanete. Nezamestnaných s vysokou školou bolo v auguste necelých päť percent.
Agentúry, ktoré sme oslovili, tvrdili, že pre svojich klientov dokážu nájsť potrebného človeka na západnom Slovensku do dvoch týždňov až do mesiaca.
„Treba vysvetliť, že personálna agentúra nesupluje Úrad práce, a preto nehľadá zamestnanie, ale hľadá zamestnancov pre svojich klientov,“ povedal riaditeľ personálnej agentúry AuJob Peter Ulbrik.
Podľa neho však nastala situácia, keď agentúry musia po kandidátoch pátrať a vyberať si môže kandidát. „Keď ide kandidát cez agentúru, šanca, že prejde výberom v spoločnosti a získa pozíciu u nášho klienta, je o tretinu vyššia, ako keby sa uchádzal o pozíciu bez potrebnej prípravy na očakávania zamestnávateľa,“ povedal Ulbrik.
Prihlásiť sa do agentúry nič nestojí, aj plat má uchádzač rovnaký ako človek, ktorý si nájde prácu priamo. „Nie je dôvod po sprostredkovaní práce zamestnancovi znižovať na určité obdobie plat, reálnu výšku platu zaručuje konkurencia,“ vysvetľuje Mokráňová. Ak by klient znížil plat o províziu, ponúkal by mzdu, ktorá nie je na trhu konkurencieschopná.
Provízia agentúre sa pri trvalom pomere pohybuje približne na úrovni trojnásobku hrubej mzdy zamestnanca a agentúra ju dostáva až po podpise pracovnej zmluvy. Zároveň agentúra garantuje, že zamestnanec tri mesiace až pol roka neodíde z práce. „Ak počas tohto obdobia pracovný pomer s uchádzačom bude ukončený, personálna agentúra poskytne zákazníkovi bezplatne náhradu,“ hovorí šéf Asociácie personálnych agentúr Luboš Sirota.
Situáciu na trhu mladí ľudia využívajú. Človek zmení za život zamestnanie v priemere 5 alebo 6krát, do 30 rokov 3krát, za ďalších desať rokov iba raz.
„Pred časom si človek zvážil, či chce absolvovať komplikovaný proces hľadania práce, teraz si za mesiac nájde novú a chce viac skúšať,“ myslí si Jakuš.
Preskakovaním z jednej firmy do druhej sa zároveň zvyšuje cena zamestnanca. Lojalita časti mladých ľudí k firme však klesá.
Trend v striedaní zamestnania sa podľa Jakuša zrýchľuje, lebo je lepšia ponuka a nároky potenciálnych zamestnancov rastú.
„Ak firma nie je výrazne rastová a potrebuje otvárať nové pozície, tak sa zdôrazňuje udržanie zamestnancov, čo je podstatne lacnejší proces, ako získavať nového. A zároveň dôvod, prečo je aktivita zo strany firiem na trhu práce opatrnejšia ako u uchádzačov,“ myslí si Dalibor Jakuš.