A potom už len trnúť, aké budú predajné výsledky.
Ak dopadnú dobre, bude to vďaka skvelému výkonu marketingového oddelenia, ak zle, bude to vina „produkťákov“, ktorí nesprávne „nasetapovali“ produkt, prípadne obchodníkov, ktorí nedokázali zabezpečiť displejovanie produktov v obchodnej sieti.
Spotrebiteľ – čierna skrinka
O spotrebiteľskom správaní toho stále veľa nevieme. Nákupné správanie spotrebiteľov je ovplyvňované nielen základnými prvkami marketingového mixu (vlastnosti výrobku, jeho cena, dostupnosť, reklama), ale aj ekonomickými, sociálnymi, politickými a technologickými faktormi v danom čase. Navyše, kľúčovú rolu pri nakupovaní zohráva samotný spotrebiteľ so svojím vlastným mentálnym svetom – a práve túto najdôležitejšiu zložku modelu nákupného správania vedci často označujú za čiernu skrinku.
Isteže, každý zákazník je iný. Vyrastal v určitom rodinnom a socio-kultúrnom prostredí, jeho život formovali rodičia, priatelia, učitelia, obdivované osoby či hrdinovia z kníh a literatúry. Výsledkom je jeho svet motivácií, postojov, pravidiel a presvedčení. Vyznáva určitý životný štýl. Navyše, vždy sa nachádza v konkrétnej životnej situácii, rieši svoje vlastné problémy. Môže podliehať náladám – či už v dôsledku počasia, nezmyselnej hádky s partnerom, alebo prekvapivého víťazstva svojho mužstva v domácej extraligovej súťaži. A toto všetko ovplyvňuje, akým spôsobom a čo nakupujeme. Ale, ako to celé funguje, zatiaľ nevieme.
Viera naša každodenná
Východiskom sú pravdepodobne presvedčenia, postoje založené na viere, že niečo je pravdivé, správne, vhodné, dobré ... atď.
Nemám na mysli žiadne veľké svetonázorové či ideologické otázky, ale nespochybniteľné „pravdy“, stereotypy uvažovania, predsudky, ktoré určujú náš všedný, každodenný svet – a teda aj nakupovanie.
Vôbec viera, schopnosť veriť v niečo je dôležitá napríklad pri lotériách, horoskopoch, prípravkoch na chudnutie, ale aj pri liekoch, turistických bedekroch či bankách. Človek v kútiku duše dúfa, že by mohol vyhrať, verí, že schudne, omladne, vyzdravie, ...
Veru, keby zákazníci neboli schopní viery, kúzlo marketingu by prestalo účinkovať.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants