Ešteže nám zákazníci neprestali veriť

Ľudia z marketingu v tom majú jasno. Stačí zmerať znalosť značky a zákaznícku spokojnosť, otestovať koncept nového produktu a „páčivosť“ reklamy, určiť správnu cieľovú skupinu a nakoniec minúť veľa peňazí na reklamu.

A potom už len trnúť, aké budú predajné výsledky.

Ak dopadnú dobre, bude to vďaka skvelému výkonu marketingového oddelenia, ak zle, bude to vina „produkťákov“, ktorí nesprávne „nasetapovali“ produkt, prípadne obchodníkov, ktorí nedokázali zabezpečiť displejovanie produktov v obchodnej sieti.

Spotrebiteľ – čierna skrinka

O spotrebiteľskom správaní toho stále veľa nevieme. Nákupné správanie spo­trebiteľov je ovplyvňované nielen základnými prvkami marketingového mixu (vlastnosti výrobku, jeho cena, dostupnosť, reklama), ale aj ekonomickými, sociálnymi, politickými a technologickými faktormi v danom čase. Navyše, kľúčovú rolu pri nakupovaní zohráva samotný spotrebiteľ so svojím vlastným mentálnym svetom – a práve túto najdôležitejšiu zložku modelu nákupného správania vedci často označujú za čiernu skrinku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Isteže, každý zákazník je iný. Vyrastal v určitom rodinnom a socio-kultúrnom prostredí, jeho život formovali rodičia, priatelia, učitelia, obdivované osoby či hrdinovia z kníh a literatúry. Výsledkom je jeho svet motivácií, postojov, pravidiel a presvedčení. Vyznáva určitý životný štýl. Navyše, vždy sa nachádza v konkrétnej životnej situácii, rieši svoje vlastné problémy. Môže podliehať náladám – či už v dôsledku počasia, nezmy­selnej hádky s partnerom, alebo prekvapivého víťazstva svojho mužstva v domácej extraligovej súťaži. A toto všetko ovplyvňuje, akým spôsobom a čo nakupujeme. Ale, ako to celé funguje, zatiaľ nevieme.

Viera naša každodenná

Východiskom sú pravdepodobne presvedčenia, postoje založené na viere, že niečo je pravdivé, správne, vhodné, dobré ... atď.

SkryťVypnúť reklamu

Nemám na mysli žiadne veľké svetonázorové či ideologické otázky, ale nespochybniteľné „pravdy“, stereotypy uvažovania, predsudky, ktoré určujú náš všedný, každodenný svet – a teda aj nakupovanie.

Vôbec viera, schopnosť veriť v niečo je dôležitá napríklad pri lotériách, horoskopoch, prípravkoch na chudnutie, ale aj pri liekoch, turistických bedekroch či bankách. Človek v kútiku duše dúfa, že by mohol vyhrať, verí, že schudne, omladne, vyzdravie, ...

Veru, keby zákazníci neboli schopní viery, kúzlo marketingu by prestalo účinkovať.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 579
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 710
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 318
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 856
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu