
Medzi privatizovaným majetkom SPaP je aj bratislavský prístav.
FOTO - www.bratislava.sk
hoci jej bilančná hodnota predstavuje viac ako osemnásobok tejto sumy - 2,55 mld Sk. Okrem Penta Group má o SPaP záujem ďalších šesť spoločností, medzi nimi aj ruský Lukoil.
Penta svoju predstavu o cene vodného dopravcu nepovažuje na neprimeranú. „Cena je vždy subjektívny faktor, významnú úlohu v nej zohráva riziko. (…) Ak by ostatní investori vzali do úvahy rozumnú mieru rizika, potom by sa výsledná cena nemala príliš líšiť,“ povedal denníku SME Xaver Gubáš, analytik spoločnosti P67 Value, patriacej do skupiny Penta Group.
Hlavným dôvodom relatívne nízkej ceny SPaP je podľa neho potreba zásadnej reštrukturalizácie. „Historicky bol tento podnik stavaný na zabezpečenie potrieb trhu RVHP. Väčšina doterajších investícií v SPaP bola urobená za predpokladu významne iných objemov tovarových tokov a súčasne za predpokladu významne odlišnej štruktúry týchto tovarových tokov,“ tvrdí Penta Group. Reštrukturalizácia vodného dopravcu má tak podľa nej zmeniť štruktúru majetku, organizačné usporiadanie a prepustenie časti pracovníkov.
Zatiaľ čo jeden zo zahraničných záujemcov o SPaP vytkol začiatkom tohto týždňa procesu privatizácie absenciu možnosti posúdiť technický stav okolo 240 plavidiel, dvoch prístavov a priestorov podniku, Penta tento fakt nepovažuje za nedostatok. „Hĺbková kontrola stavu podniku nie je vôbec potrebná,“ vyhlásila včera.
Hlavným akcionárom SPaP je Fond národného majetku, ktorý ponúkol na predaj takmer 87-percentný balík akcií. Ďalšími akcionármi spoločnosti sú mesto Bratislava s podielom 7,01 percenta a rovnaké podiely troch percent vlastnia mesto Komárno a Reštitučný investičný fond. Základné imanie SPaP dosahuje takmer 2,55 miliardy korún. Vlani spoločnosť hospodárila s čistým ziskom 15,1 milióna korún.
MICHAL NALEVANKO