BRATISLAVA. Spomalenie svetovej ekonomiky vyvolané hypoterkárnou krízou, problémom na trhu s ropou a potravinami pociťuje najvýraznejšie automobilový priemysel. Ten je podľa ekonómov viac ako iné sektory citlivý na zmenu ekonomického cyklu. Znamená to, že keď sa ekonomický rast spomaľuje, prípadné ekonomika klesá, prejaví sa to aj na znížení produkcie automobiliek a naopak. Keď sa ekonomikám darí, áut sa predáva viac.
Neklesáme
Automobilky, ktoré pred pár rokmi prišli na Slovensko, nie sú výnimkou. No na rozdiel od automobiliek v USA alebo v západnej Európe však u nás nehrozí pokles výroby či prepúšťanie, tvrdia.
Faktom však je, že mierny pokles výroby zažíva bratislavský Volskwagen. „Možno budeme znižovať produkciu, ale konečné čísla ešte nemáme. Všetko závisí od dopytu a rozhodnutia vedenia koncernu,“ povedala Miriam Repiská z tlačového oddelenia firmy.
Infografika: Najväčší výrobcovia áut
Žilinská Kia vyrobí tento rok asi o 80-tisíc áut viac ako vlani. „Zatiaľ ideme podľa plánu, vyrobíme 220-tisíc automobilov,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák. Kia prepúšťať nebude a finančnú krízu vo svete podľa neho nerieši. „Vyrábame modely nižšej strednej triedy a tie dokážeme predávať aj za situácie, keď sa globálny ekonomický rast spomaľuje,“ povedal Dvořák.
O prepúšťaní nehovoria ani v našich ďalších automobilkách. „Prepúšťanie u nás nie je vôbec témou,“ povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec. Peugeot však na budúci rok nerozšíri výrobu o stotisíc kusov, ako plánoval. Vyrobí podobne ako tento rok 200-tisíc áut a neotvorí tretiu zmenu.
Klesajú a vyhovárajú sa
Americké automobilky sú v úplne odlišnej situácii ako naše. Podľa niektorých analytikov však len málo trpia na finančnú krízu. Iba sa vyhovárajú a skrývajú za ňu svoje dlhodobé problémy presadiť sa na domácom aj na zahraničnom trhu v silnej konkurencii japonských automobiliek, najmä Toyoty.
Automobilky ako Ford či General Motors dokázali súčasnú krízu využiť na to, aby si od Bushovej vlády dokázali vylobovať pôžičku 25 miliárd dolárov za veľmi výhodných úrokových podmienok. „Kríza na finančných trhoch a kríza dôvery v americkom bankovom sektore nie je príčinou problému v americkom automobilovom priemysle. Ich problémom je klesajúca konkurenčná schopnosť,“ povedal ekonóm Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo. Len minulý mesiac sa predaj amerických áut v USA znížil medziročne o vyše 20 percent. Aj preto musia prepúšťať.
O tom, že ich problémy sa nachádzajú hlboko za horizontom súčasnej finančnej krízy, svedčí napríklad aj vývoj cien akcií firmy General Motors. Ešte v roku 2002 sa predávali po 68 dolárov. O tri roky neskôr klesli na 20 dolárov. Podarilo sa im v nasledujúcich rokoch ešte vzkriesiť, keď stúpli na 40 dolárov. No v súčasnosti sú investori, vzhľadom na postavenie automobilky, ochotní zaplatiť za akciu General Motors už len deväť dolárov.
Rovnaká kvalita za menej peňazí
Problémy majú aj závody v západnej Európe. Aj v tomto prípade to nie je iba o finančnej kríze. Napríklad podľa agentúry DPA španielska pobočka Volkswagenu včera oznámila, že utlmí výrobu Seatov o päť percent. Prekážkou pre rozmach automobilovej výroby v západnej Európe je najmä to, že chudobnejšia východná časť dokáže autá pri rovnakej kvalite vyrobiť lacnejšie.
„My by sme mali byť pre relatívne nízke výrobné náklady v porovnaní so Západom v súčasnosti vo výhode, produkcia automobiliek by u nás klesať nemala,“ myslí si Vaňo. Pridáva sa aj ekonómka Eva Sárazová. „Ak napríklad medzinárodná spoločnosť chce obmedziť výrobu, tak ju obmedzí skôr v drahších krajinách.“
Slovenským výrobcom a exportérom pomáha aj zavedenie eura. Už nebudú musieť čeliť problémom posilňovania sa koruny oproti euru, keďže koruna zanikne. „Aj z týchto dôvodov zatiaľ neočakávam, že by súčasná kríza vo svete mohla mať na výrobu na Slovensku výraznejší dosah,“ povedala Sárazová.