TRENČÍN. Obľúbený český autobusový prepravca včera zlyhal. Krátko po polnoci pri Trenčíne havaroval jeden z jeho autobusov na linke Bardejov – Praha. Zomreli štyria Slováci.
„Po náraze bolo chvíľu ticho. Na okamih zhaslo svetlo,“ opísal prvé okamihy po včerajšej nehode autobusu pri Trenčíne jeden z cestujúcich Martin Vasiľ zo Starej Ľubovne. Sedel vzadu na pravej strane, ktorou sa autobus šmýkal po zemi. „Bola to iba chvíľa. Všade lietalo sklo. Ľudia medzi sedačkami, zmätok a krik. Som rád, že žijem.“
Martin skončil so zranenou rukou v nemocnici. Štyria cestujúci včerajšiu nehodu autobusu pri Trenčíne neprežili.
Konáre, sklo a tma
Vedľajšia cesta obklopená stromami. Vyše hodinu po polnoci na ňu náhodou vošiel žltý autobus Student Agency smerujúci z Bardejova do Prahy. Vodič pravdepodobne zablúdil a zazmätkoval. Krátko na to už autobus pri nájazde do zákruty v tvare písmena S zišiel na krajnicu, kde sa naklonil a šúchal sa pravou stranou po miernom svahu vedľa cesty. Podľa cestujúcich asi dostal na mokrej vozovke šmyk. „Najskôr sa nahol nabok, na chvíľu sa vrátil naspäť, no potom sa začal šmýkať po svahu. Konáre rozbíjali sklá, nastal rachot,“ hovorí 47-ročný Zdeno.
Vodič asi minul odbočku na hraničný priechod Drietoma – Starý Hrozenkov a dostal sa na cestu tretej triedy do Chocholnej.
Autobus skončil opretý o svah, privalil viacerých cestujúcich. Hasiči sa k nim podľa ich veliteľa Pavla Rapana najskôr dostali iba cez vnútro vraku.
V autobuse sedelo 47 ľudí, na ošetrenie do Trenčína a okolitých nemocníc previezli 23 z nich. Na mieste zahynuli traja muži vo veku 55, 34 a 22 rokov. Krátko po prevoze do nemocnice zraneniam podľahla aj 28-ročná žena z Lendaku. Z východu Slovenska pochádzali aj mŕtvi muži a väčšina cestujúcich. Do Česka smerovali najmä za štúdiom a prácou.
Rýchlo do neznámej zákruty
V Trenčíne pristúpil aj športový novinár Martin Galajda, cestoval do Prahy na hokejový zápas NHL. Sedel za šoférom a podľa neho autobus išiel rýchlo, v zákrute vodič šliapol na brzdu a vyleteli z cesty. Náraz vraj nebol veľmi silný, hoci jeho samého hodilo na druhú stranu. Autobus na vedľajšej ceste podľa Galajdu nemal čo robiť, vodič včas neodbočil.
Bardejovčan Albín Kubina sedel na kritickom mieste – na pravej strane pri uličke. „Vyviazol som pomerne dobre, mám len zlomeninu ruky, ale ľudia vedľa mňa zomierali,“ hovorí doudieraný a z úlomkov skla dorezaný 55-ročný muž, ktorý potvrdil, že šofér pravdepodobne zablúdil a išiel do esíčkovej zákruty rýchlo. „Aj hasiči sa divili, čo v týchto miestach robí takýto autobus,“ povedal. V čase nehody driemal, prebral ho náraz. „Zaprel som sa na sedadle, aby ma nehodilo na pravú stranu,“ opisuje.
„Spali sme, keď nás zobudil náraz a autobus pravým kolesom vošiel do priekopy. Začalo s nami hádzať a už sme leteli všetci,“ opísal nehodu cestujúci Stanislav Oračko.
Vodiča obvinili
Väčšina cestujúcich, ktorí vyviazli bez zranení, už včera nechcela v ceste pokračovať a radšej sa vrátili domov.
Vodiča autobusu podľa televízie Markíza ešte včera obvinili z trestného činu všeobecného ohrozenia. Podľa polície mu alkohol v krvi nezistili.
Vozidlo viedli dvaja šoféri, tí sa práve v Trenčíne vystriedali.
Včerajšia havária je pre agentúru už druhou za pár dní. Pred týždňom autobus Student Agency s českými turistami havaroval v Taliansku. Vtedy zomrela 21-ročná stewardka a zranil sa jeden z vodičov.
Povesť spoločnosti naštrbil aj incident s políciou. Jej autobus na trase Brno Praha nedávno z cesty vytláčal policajtov. Vodič bol medzi hľadanými.
Žlté autobusy Student Agency sú na Slovensku známe, denne jazdia z Košíc a Bratislavy do Prahy. Linky bývajú pre nízku cenu lístkov vypredané.
Vodičský preukaz mal krátko
Vodič havarovaného autobusu jazdil necelý mesiac.
Dvadsaťštyriročný vodič autobusu, ktorý včera havaroval pri Trenčíne, mal podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka vodičské oprávnenie na autobus len štyri mesiace. „Je otázka, či tento fakt zohral úlohu,“ vravel Kaliňák, ktorý sa prišiel pozrieť na miesto nešťastia.
Hovorkyňa spoločnosti Student Agency Iva Svobodová povedala, že mladého Čecha prijali pred necelým mesiacom a pri nástupe „vykonal skúšobné pohovory, prešiel skušobnými jazdami a všetko bolo v poriadku“. Podľa spoločnosti nešlo o neskúseného vodiča. Oprávnenie na autobus mal vraj od mája a niekoľko rokov riadil aj nákladné auto. Vodičský preukaz na autobus v Česku podobne ako u nás môže získať len človek starší ako 21 rokov, ktorý už má oprávnenie na osobné auto. Absolvovať musí aj psychotesty.
Dôvodom nehody by podľa Svobodovej nemala byť ani neznalosť trasy. „Na tejto linke je v noci malá premávka, takže celkovo patrí medzi jednoduchšie. Najskôr na nej jazdil so skúseným vodičom a až potom šoféroval sám.“
Autobus Student Agency bol nový, všetky sedadlá boli vybavené aj bezpečnostnými pásmi. Ľudia, ktorí pri havárii zahynuli, však zrejme pripútaní neboli, pretože vyleteli z autobusu predným oknom. Hovorkyňa spoločnosti tvrdí, že stewardi cestujúcich nemôžu nútiť pripútať sa. „Je na každom človeku, či pásy využije, alebo nie“.
(mp)
Často chybujú šoféri
Často chybujú šoféri
Najtragickejšie nehody autobusov zväčša spôsobili vodiči.
Vyšetrovanie nehôd autobusov, pri ktorých v posledných rokoch zahynulo najviac Slovákov, často vedie k zlyhaniu vodiča.
Hoci augustová havária autobusu v Chorvátsku so štrnástimi obeťami stále nie je objasnená, dopravní experti technickú poruchu vylučujú. Pravdepodobný sa podľa nich javí mikrospánok vodiča alebo srdcová príhoda.
Vinu vodiča už potvrdilo vyšetrovanie v prípade havárie v Hriňovej spred roka. Pád autobusu do priepasti, pri ktorom zahynulo päť ľudí a zranilo sa ďalších 37, podľa polície zavinil vodič.
Naopak súd očistil vodiča Martina Gumana, ktorého pôvodne obžalovali z trestného činu všeobecného ohrozenia. Autobus s pútnikmi odstavený na kopci pri Úhornej zišiel v roku 2003 z kopca a prevrátil sa. Zahynulo vtedy 13 ľudí. Súd konštatoval, že vodič nebol zodpovedný za zlý technický stav ručnej brzdy.
(juk)
Skúsený vodič: Treba silné nervy a predvídavosť
MIROSLAV KOSTOLANSKÝ šoféroval štrnásť rokov autobusy na diaľkových zájazdoch, bol vodičom kamióna, dnes riadi autobus MHD. Hovorí o úskaliach tohto povolania.
Akú úlohu má skúsenosť vodiča?
„Dosť veľkú, ale poznám aj mladých, čo jazdia dobre a bezpečne. Veľmi záleží na povahe, či sú rozvážni, alebo jazdia rýchlo a chcú sa predvádzať. Skúsenosti sú za volantom veľká výhoda, treba vedieť správne reagovať na bežné starosti aj na nepredvídané udalosti. Starší šoféri už vedia predvídať, kým mladí niekedy neodhadnú, ako môže situácia dopadnúť.“
Havária sa stala chvíľu po výmene vodiča. Čo robí druhý šofér po vystriedaní?
„Keď sa ide dlhšia trasa, musia byť dvaja vodiči, ktorí sa po štyroch hodinách striedajú. Mali by byť rovnocenní, aby nemuseli dávať pozor jeden na druhého a mohli po vystriedaní oddychovať. V takom prípade by vodič nemal byť v zácviku.“
Nový vodič by mal absolvovať trasu bez šoférovania?
„Minimálne jedenkrát by mal tú trasu absolvovať bez šoférovania a so skúseným vodičom, ktorého sa môže popýtať, čo mu nie je jasné, čo v prípade poruchy, aké sú kde obchádzky a podobne.“
Mohlo mať na nehodu vplyv, že vodič jazdil s autobusom len krátko a nemusel trasu ešte dobre poznať?
„Ak zle odbočil, mohol byť nervóznejší, najmä ak si to ľudia všimli. Keď vodič zle odbočí, je to psychický stres. Treba si zachovať chladnú hlavu a vedieť aj komunikovať s ľuďmi, ak sa dá, chybu obrátiť na žart. “
Je pre málo skúseného vodiča ťažšie šoférovať v noci?
„Aj pre skúseného. Tma je únavnejšia a zložitejšia na orientáciu. Je to namáhavejšie aj na zrak, ak pozeráte len do svetiel a okolie nevnímate. Predsa len cez deň, keď hrá hudba a ľudia sa rozprávajú, je to jednoduchšie. A ak sa v noci ešte v autobuse prikúri, môžu prísť aj driemoty.“
Vy ste už zablúdili?
„Raz za čas sa to stane, najmä v cudzine, žiaden vodič nemôže poznať všetky cesty. Potom treba zachovať chladnú hlavu, čo najskôr na bezpečnom mieste zastaviť, ak sa dá, vrátiť sa.“
Ktoré miesta v autobuse sú najnebezpečnejšie?
„Tvrdí sa, že pravá strana je nebezpečnejšia ako ľavá, keď sa autobus prevráti. Na druhej strane ľavú stranu skôr zachytí protiidúce vozidlo, ktoré môže vytrhnúť celý bok steny aj so sedadlami. Predok vozidla je najnebezpečnejší, dozadu zasa môže naraziť nákladiak pri brzdení. Hovorí sa, že najlepšie je sedieť pred zadnými kolesami.“
Michal Piško
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Autor: juk