RATKOVÁ. Žiaka šiestej triedy zo Základnej školy v Ratkovej minulý týždeň vyšetrovateľ obvinil z vydierania a vyhrážania sa. Spolužiakovi aj učiteľovi sa vyhrážal zabitím.
Riaditeľka školy Anna Nagajová povedala, že ide o problematického žiaka, ktorý dlhodobo v škole odmieta pracovať, silou si vydobýja pozornosť spolužiakov, mentoruje učiteľov, mladším dáva najavo svoju fyzickú prevahu. Matka ho podľa nej kryje, so školou nespolupracuje.
Ak by si škola mohla dovoliť zamestnať psychológa, mala by to podľa Nagajovej ľahšie. Obec by ho však nezaplatila.
V škole je 164 žiakov, z toho 16 vo dvoch špeciálnych triedach, sú tam integrované deti, ale aj traja opakujúci ročník, čo len veľmi ťažko zvládajú učivo. Ich psychologické vyšetrenia robí Centrum pedagogicko-psychologických služieb v Revúcej, čakacie doby sú však dlhé.
Helena Ištvánová, poverená riaditeľka centra hovorí, že problémom regiónu je totálny nedostatok psychológov. „Odkedy odišla kolegyňa na materskú, som jedinou psychologičkou v poradni. Hľadáme náhradu a nedarí sa.“ Odborníci podľa nej nie sú docenení a odchádzajú zo školstva. „Ledva stíhame základnú diagnostiku, na iné už nezostáva čas.“
Chýba skupinová terapia
Školského psychológa nemá žiadna škola, hoci problémy sú veľké. Súvisia s vysokou nezamestnanosťou, veľa rodín žije problematickým životným štýlom, čo vplýva aj na deti.
„Takéto regióny by mali byť zámerom prioritného vzdelávania. Zóny prioritného vzdelávania sú bežné vo viacerých európskych krajinách,“ hovorí Ištvánová.
„Základná škola v Ratkovej síce s poradňou spolupracuje dobre, ale potrebovali by skupinovú terapiu pre deti a o tom sa dá v našich podmienkach iba snívať. Práca s kolektívom by bola efektívna, keby bola systematická, ale nie je.“
V okrese je 12 plne organizovaných základných škôl, 3 špeciálne, 4 jednotriedky s ročníkmi jedna až štyri a 7 stredných škôl.
Ako škole pomôcť?
Eva Gajdošová z katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského hovorí, že škole v Ratkovej treba pomôcť, sama sa z traumatizujúceho zážitku nedostane.
„Škola by mala požiadať o pomoc pedagogicko-psychologickú poradňu alebo pracovníkov katedry psychológie na univerzite v Prešove či Banskej Bystrici. Riaditeľka by mala uvažovať o mieste pre psychológa aspoň na tretinový úväzok,“ hovorí psychologička Gajdošová. Podľa nej deti potrebujú, aby sa s nimi denne pracovalo v malých skupinách alebo individuálne. To je však dlhodobá práca.“
Odkedy odišla kolegyňa na materskú, som jedinou psychologičkou v poradni. Ledva stíhame základnú diagnostiku, na iné už nezostáva čas.
Helena Ištvánová, riaditeľka psychologického centra v Revúcej