O službách psychológov v školách sme hovorili s EVOU GAJDOŠOVOU z katedry psychológie Filozofickej fakulty UK, ktorá je spoluzakladateľkou Asociácie školskej psychológie Slovenskej a Českej republiky.
Školskej psychológii boli venované tento a minulý týždeň tri medzinárodné konferencie, dve v Nitre, ďalšia v Prahe. Akú pozíciu majú školskí psychológovia v európskych krajinách?
„Vynikajúce výsledky majú vo Fínsku a Dánsku, kde sú školskí psychológovia takmer na každej škole, z postsocialistických krajín je na tom najlepšie Litva, kde majú v školách približne tisíc školských psychológov. Darí sa im v prevencii, náprave problémov, v konzultačno-poradenskej práci voči rodičom a učiteľom. Pýtala som sa kolegyne z Fínska, v čom to je, že sa im tak darí vo všetkých oblastiach a že ich žiaci sú najlepší v PISA testoch vedomostí. Odpovedala, že vo Fínsku idú študovať učiteľstvo tí najlepší študenti, ktorí sú vysoko motivovaní túžbou učiť, dokážu sa pre prácu nadchnúť, môžu učiť tvorivo, ich práca je finančne dobre ocenená a pri všetkých problémoch im pomáhajú školskí psychológovia a špeciálni pedagógovia.“
Ako sú na tom v Česku?
„Českých kolegov sme predbehli najmä v legislatíve, nemajú to doriešené. Momentálne však dokončili výborný projekt Európskeho sociálneho fondu VIP kariéra. Na 126 školách mohli vytvoriť pracoviská, kde sú tímy pozostávajúce z psychológa, špeciálneho pedagóga a sociálneho pracovníka či kurátora. Odborníci pomáhali riaditeľom zvládnuť problémy žiakov v učení, v správaní aj v profesijnej kariére. Je vysoko pravdepodobné, že projekt bude pokračovať.“
V Nitre sa k účastníkom konferencie pripojili aj zahraniční hostia z konferencie o preventívnom programe rozvoja tolerancie proti násiliu v školách Second Step (Srdce na dlani). Čo program obnáša a ako sa realizuje v krajinách únie?
„Beží vo všetkých škandinávskych krajinách, vo Švédsku, Nórsku, Dánsku, Fínsku, na Islande, v Nemecku, vo Veľkej Británii, ale aj v Japonsku, v Severnej aj Južnej Amerike, Kanade a Austrálii. Výborný je v tom, že u detí prvého stupňa základnej školy rozvíja životné zručnosti, schopnosť empatie, riešenia konfliktov a vyrovnávania sa s negatívnymi emóciami ako hnev, nenávisť, agresia. Pre prácu so žiakmi majú učitelia pripravené veľké sady fotografií s bežnými životnými situáciami detí zo školského alebo rodinného života, ktoré spolu riešia. Na druhej strane fotografie má učiteľ presný návod ako postupovať a rozvíjať životné zručnosti detí. Pomocou karát navodzuje situácie, hrá roly s deťmi, rieši s nimi aj iné obdobné problémy, učí ich vhodne sa správať, pokojne uvážlivo reagovať a hľadať primerané riešenia. Program sa môže využiť aj v iných predmetoch. “
Mnohí riaditelia školského psychológa považujú za hasiča problémov v škole.
„Školský psychológ je na škole niečo také ako lekár prvého kontaktu. Mal by sám vyhľadávať problémy, vhodne ich riešiť, resp. v prípade vážnejších porúch poslať deti k ďalším odborníkom. Je na škole tiež preto, aby riešil krízové situácie, teda aj hasil problém, ak treba.“
V škole sú však aj bežné deti, nielen problémové.
„Na tie sa často zabúda. A pritom aj tieto deti majú svoje starosti, potrebujú odborníka, ktorý by im poradil ako zvládnuť vývinovú etapu. On by mal slúžiť teda aj deťom, ktoré nie sú označené ako problémové, a tých je v škole 80 percent.“