BRATISLAVA. Najprv všetko poskladať, tri dni pracovať na monopostoch a vzápätí to rozobrať. Keď sa práca podarí, všetko je v poriadku, fanúšikovia to berú ako samozrejmosť. Víkendová Veľká cena Singapuru dala príklad, čo sa stane, ak pochybí jediný mechanik.
Časť tímu musí počas návštevy pilota v boxoch všetko zabezpečiť, druhá vsunie obrovskú hadicu do palivovej nádrže. Všetko nacvičené, napriek tomu Felippe Massa v nedeľu odišiel od mechanikov aj s kusom hadice. Chybu spôsobil človek, ktorý obsluhoval malý semafor a poslal pretekára na trať predčasne. V boxoch zostali traja ľahšie zranení a totálny chaos. Nikto nevedel, čo teraz.
„Niekoľko stokrát celý pit-stop zvládli. Teraz malá chybička a narobilo to taký veľký hluk, aký sme nečakali,“ citoval denník La Stampa predstaviteľa z tímu Ferrari.
Giancarlo Minardi, zakladateľ terajšieho tímu Toro Rosso, si na niečo podobné pamätá. „Zle utiahnutá matica na kolese, nič iné. Vtedy za mnou na druhý deň ten mechanik prišiel a ponúkal výpoveď. Povedal som mu, že nech sa vráti, som si istý, že sa to už nestane,“ spomína pre taliansky denník.
Priemerný vek mechanikov vo Ferrari je tridsať rokov. Niektorí v automobilovom priemysle začínajú, ide prevažne o študentov Technického inštitútu Ferrari.
Celkovo sa o monoposty stará asi päťdesiatka ľudí. Šéf mechanikov je zodpovedný za to, aby jazdci dostali na preteky autá v najlepšom stave.
Počas necelých desiatich sekúnd, keď pilot zastaví v pit-stope, pracujú len tí najskúsenejší. Majú pred sebou jediný cieľ: čo najrýchlejšie a bez chybičky zvládnuť svoju prácu. Úlohy majú rozdelené podľa fyzických dispozícií. Najnižší prezúvajú pneumatiky, najvyšší obsluhujú tankovacie zariadenie.
Z radov mechanikov pochádzajú známe mená motoristického športu. Napríklad šéf McLarenu Ron Dennis, ktorý začínal pri skrutkách, je dnes jedným z najbohatších mužov v Anglicku.