BRATISLAVA. Nezodpovedný vodič v drahom aute agresívne obieha autá a telefonuje. Po chvíľke nepozornosti vrazí do matky s kočíkom a zabije ju. To je reklamný šot, ktorý sa oddnes objaví v českých televíziách, a bude bojovať proti neohľaduplným vodičom.
Dopravná psychologička Iveta Šefarová si myslí, že reklamný šot ovplyvní najmä citlivejších vodičov. „Ale to sú zväčša tí opatrnejší, ktorí nie sú cieľovou skupinou kampane. Veľa vodičov to môže zobrať ako zinscenovaný ,príbeh', ktorý sa ich priamo netýka a nebudú mu venovať pozornosť,“ vysvetľuje psychologička.
Podobne brutálne reklamné šoty na vodičov má aj Nemecko či Anglicko. „Český projekt je podnetný a inšpiratívny. Konkrétnejšie sa o ňom bude ministerstvo informovať a prediskutujeme aj možnosť bližšej spolupráce,“ povedal hovorca slovenského ministerstva dopravy Marián Jánošík. Je možné, že podobnú reklamu bude mať aj Slovensko.
Za kampaň s hlavným sloganom Nemyslíš – zaplatíš! zaplatilo Česko vyše stopäťdesiat miliónov a pobeží do roku 2010. Od kampane si Česi sľubujú umravnenie bezohľadných vodičov a zníženie počtu smrteľných nehôd. Okrem agresívnej jazdy budú témou ďalších šotov aj alkohol za volantom, autosedačky či pásy.
„Otázkou je, či reklamu pravidelne vidia vodiči, ktorých sa to týka a aký k nej majú postoj. Na druhej strane, spôsob jazdy závisí aj od osobnostných vlastností, ako napríklad tendencie riskovať a vyhľadávať vzrušenie. To sa vzhliadnutím tragickej scény nemení,“ povedala Šefarová.