BRATISLAVA. Vláda sa stále opakuje, že projekt výstavby širokorozchodnej trate do Bratislavy a Viedne žije. Predbežne by mal stáť 100 miliónov eur (vyše 3 miliardy), ale je to len hrubý odhad.
Prekvapením však je, že minister dopravy Ľubomír Vážny podpísal zmluvu so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom o prenájme nákladného terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou na juhovýchode Slovenska. Očakáva od toho, že sa objem tovarov z Ruska a Ázie zvýši.
Prekvapenie je to preto, lebo ak sa majú tovary zo širokorozchodnej trate prekladať v Dobrej na naše trate, nie je jasné, prečo potom treba ťahať širokorozchodnú krížom cez Slovensko. Zvlášť, keď vyťaženosť našich tratí je nízka. Na túto otázku nedalo odpoveď ani ministerstvo dopravy.
Rusi majú oživiť prepravu
„Namiesto súčasných okolo tisíc kontajnerov ich ročne pretečie cez tento terminál v prvom roku 26 až 30tisíc,“ komentoval význam prenájmu minister Vážny s tým, že toto číslo by v budúcnosti malo ešte rásť.
Jeho zámer zvýšiť vyťaženosť v Dobrej je legitímny, lebo je vyťažený len na 10 percent.
Okrem otázky užitočnosti výstavby širokorozchodnej nie je jasné ani to, aký význam bude mať prenájom prekladiska v Dobrej ruským železniciam. Dôvodom je podľa Jánošíka to, že to „pritiahne prepravu kontajnerov cez Slovensko a zvýši tržby“. Tomu by mala pomôcť práve ruská strana. Minister Vážny sa so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom už dohodli na tom, že čím väčší počet kontajnerov príde, o to lacnejší bude prenájom.
Opozičný poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš nechápe, prečo sa máme deliť o zisky z prekládky z Rusmi, keď štát predpokladá rast prepravy kontajnerov. „Pýtam sa, prečo do toho železnice neinvestujú samy?“
Podobnú otázku si kladie Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného: „Skôr sa mi zdá logické zlepšiť kvalitu prekladiska, aby sme ho sami prevádzkovali a brali zaň úplatu.“ Palčák však nevylučuje, že môžu existovať dôvody, pre ktoré je prenájom Rusom výhodnejší.
Pre koho je širokorozchodná
Riaditeľovi dopravného ústavu rovnako chýbajú informácie, či je ekonomicky výhodné stavať širokorozchodnú trať naprieč Slovenskom. „Dnes sa na úseku z východu na západ prepravuje ročne zhruba 6 miliónov ton tovaru. Podľa našich hrubých výpočtov by bola nová trať rentabilná, ak by prepravila zhruba 40 miliónov ton ročne,“ povedal Palčák.
Ruská strana by preto mala dať garancie, že zvýšenie prepravy tovarov je reálne. Takéto garancie zatiaľ chýbajú.
Šéf ruských železníc Janikin tvrdí, že cez Slovensko by v prípade realizácie projektu širokorozchodnej jazdili denne tri páry vlakových súprav na prepravu kontajnerov. Podľa agentúry SITA predpokladá, že po trase by mohlo byť prepravených ročne okolo 20 miliónov ton nákladov.
Janiš však hovorí, že širokorozchodná bude stratová: „Slovenské koľajnice sú teraz vyťažené na 30 až 40 percent. Je nelogické stavať širokorozchodnú do Bratislavy a presúvať prekladisko z východného Slovenska, poprípade aj do Viedne.“
Poslanec SDKÚ vidí riziko v tom, že sa prekládka, ktorá je v železničnej preprave výnosná, dostane spoločne so širokorozchodnou do Viedne. Tam je totiž vybudovaný veľkokapacitný terminál a Rakúšania by sa radi stali silným európskym prepravným uzlom.
Premiér Fico, zdá sa, to so širokorozchodnou myslí vážne: „Dosahové štúdie potvrdzujú ekonomickú výhodnosť tohto projektu.“