Vláda prenajme prekladisko Rusom

Úlohou nákladného terminálu v Dobrej je prekladať kontajnery zo širokorozchodnej trate na naše koľajnice. Čoskoro má byť viac vyťažený, a to vďaka Rusom, ktorí ho dostanú do prenájmu.

Ministerstvo dopravy uzatvorilo dohodu s Rusmi. Prenajme im prekladisko v Dobrej a oni zabezpečia, aby prekladalo viac než doteraz.Ministerstvo dopravy uzatvorilo dohodu s Rusmi. Prenajme im prekladisko v Dobrej a oni zabezpečia, aby prekladalo viac než doteraz. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Vláda sa stále opakuje, že projekt výstavby širokorozchodnej trate do Bratislavy a Viedne žije. Predbežne by mal stáť 100 miliónov eur (vyše 3 miliardy), ale je to len hrubý odhad.

Prekvapením však je, že minister dopravy Ľubomír Vážny podpísal zmluvu so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom o prenájme nákladného terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou na juhovýchode Slovenska. Očakáva od toho, že sa objem tovarov z Ruska a Ázie zvýši.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekvapenie je to preto, lebo ak sa majú tovary zo širokorozchodnej trate prekladať v Dobrej na naše trate, nie je jasné, prečo potom treba ťahať širokorozchodnú krížom cez Slovensko. Zvlášť, keď vyťaženosť našich tratí je nízka. Na túto otázku nedalo odpoveď ani ministerstvo dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Rusi majú oživiť prepravu

„Namiesto súčasných okolo tisíc kontajnerov ich ročne pretečie cez tento terminál v prvom roku 26­ až 30­tisíc,“ komentoval význam prenájmu minister Vážny s tým, že toto číslo by v budúcnosti malo ešte rásť.

Jeho zámer zvýšiť vyťaženosť v Dobrej je legitímny, lebo je vyťažený len na 10 percent.

Okrem otázky užitočnosti výstavby širokorozchodnej nie je jasné ani to, aký význam bude mať prenájom prekladiska v Dobrej ruským železniciam. Dôvodom je podľa Jánošíka to, že to „pritiahne prepravu kontajnerov cez Slovensko a zvýši tržby“. Tomu by mala pomôcť práve ruská strana. Minister Vážny sa so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom už dohodli na tom, že čím väčší počet kontajnerov príde, o to lacnejší bude prenájom.

SkryťVypnúť reklamu

Opozičný poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš nechápe, prečo sa máme deliť o zisky z prekládky z Rusmi, keď štát predpokladá rast prepravy kontajnerov. „Pýtam sa, prečo do toho železnice neinvestujú samy?“

Podobnú otázku si kladie Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného: „Skôr sa mi zdá logické zlepšiť kvalitu prekladiska, aby sme ho sami prevádzkovali a brali zaň úplatu.“ Palčák však nevylučuje, že môžu existovať dôvody, pre ktoré je prenájom Rusom výhodnejší.

Pre koho je širokorozchodná

Riaditeľovi dopravného ústavu rovnako chýbajú informácie, či je ekonomicky výhodné stavať širokorozchodnú trať naprieč Slovenskom. „Dnes sa na úseku z východu na západ prepravuje ročne zhruba 6 miliónov ton tovaru. Podľa našich hrubých výpočtov by bola nová trať rentabilná, ak by prepravila zhruba 40 miliónov ton ročne,“ povedal Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Ruská strana by preto mala dať garancie, že zvýšenie prepravy tovarov je reálne. Takéto garancie zatiaľ chýbajú.

Šéf ruských železníc Janikin tvrdí, že cez Slovensko by v prípade realizácie projektu širokorozchodnej jazdili denne tri páry vlakových súprav na prepravu kontajnerov. Podľa agentúry SITA predpokladá, že po trase by mohlo byť prepravených ročne okolo 20 miliónov ton nákladov.

Janiš však hovorí, že širokorozchodná bude stratová: „Slovenské koľajnice sú teraz vyťažené na 30 až 40 percent. Je nelogické stavať širokorozchodnú do Bratislavy a presúvať prekladisko z východného Slovenska, poprípade aj do Viedne.“

Poslanec SDKÚ vidí riziko v tom, že sa prekládka, ktorá je v železničnej preprave výnosná, dostane spoločne so širokorozchodnou do Viedne. Tam je totiž vybudovaný veľkokapacitný terminál a Rakúšania by sa radi stali silným európskym prepravným uzlom.

SkryťVypnúť reklamu

Premiér Fico, zdá sa, to so širokorozchodnou myslí vážne: „Dosahové štúdie potvrdzujú ekonomickú výhodnosť tohto projektu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu