BRATISLAVA. Učebnica vlastivedy pre žiakov štvrtých ročníkov s vyučovaním v maďarčine vyšla inak, ako sľúbil minister školstva Ján Mikolaj (SNS).
V máji vydavateľov učebníc vyzval, aby za prvým slovenským zemepisným názvom uvádzali v zátvorkách aj názov v jazyku menšiny a nasledujúce názvy v štátnom jazyku. Vo vlastivede, ktorá v týchto dňoch prichádza do škôl, sú všetky miestne názvy v slovenčine a až na konci knihy je prekladový slovensko-maďarský slovník, z ktorého si majú deti názvy prekladať do rodného jazyka.
„Svojou intoleranciou a diskriminujúcim charakterom prekonávajú aj učebnice z čias komunizmu,“ povedal o vlastivedách exminister školstva László Szigeti (SMK). Knihy ukazujú, že vláda vo vzťahu k maďarskej menšine nezachováva status quo, čo garantovala. Jazyk, akým je kniha písaná, navyše podľa Szigetiho ignoruje základné pravidlá pravopisu, gramatiky, slovosled, skloňovanie. Nejde pritom len o konkrétne miestne názvy. Aj všeobecné pojmy ako napríklad „pleso“ sú podľa neho v knihe uvedené len v slovenčine.
Ministerstvo školstva dnes tvrdí, že list vydavateľom mal len odporúčací charakter a je na nich, aby dodržali zákon.
Podpredseda vlády a Smeru Dučan Čaplovič považuje vydanie takejto učebnice za chybu vydavateľstva. Je presvedčený, že by mal za každým miestnym názvom v slovenčine v zátvorke byť názov v menšinovom jazyku, hoci by sa to malo pri rovnakom názve opakovať.
Predseda HZDS Vladimír Mečiar s tým, ako je napísaná vlastiveda, problém nemá. „Nikdo nebude chcieť, aby povedzme v tých častiach Maďarska, kde žije menšina, sa uvádzali názvy v dvoch jazykoch .“
Konateľ vydavateľa vlastivedy Orbis Pictus Istropolitana Stanislav Madarás tvrdí, že vydavateľstvo nie je podstatné v tom, čo učebnica obsahuje. „My si zaplatíme externistov, čo urobia svoju prácu podľa toho, aké sú normy a odporúčania. Keďže ministerstvo tú učebnicu platí, tak to musí byť podľa ministerského odporúčania.“
Riaditeľ základnej školy v Komárne Zoltán Fekete si myslí, že ôsmaci či deviataci s takouto učebnicou problém nebudú mať, ale na prvom stupni to skomplikuje vyučovanie. „Keď nikomu neprekáža, že tie deti nebudú vôbec vedieť, kde sú tie mestá, vrchy a priehrady, tak prosím.“
Autor: Miroslav Kern Veronika Šutková