BRATISLAVA. Česká automobilka Škoda má vraj problémy pre globálnu finančnú krízu. Včera to oznámil jej hovorca Jaroslav Černý.
Podľa českého denníka Hospodářské noviny preto znižuje výrobu o 2500 vozidiel a v piatok pozastaví výrobu. Odstávku pre krízu plánuje aj na koniec októbra. „Dôsledky finančnej krízy zanechávajú na európskom trhu negatívne stopy. Ako najväčší exportér v Česku sa im nebudeme môcť vyhnúť,“ povedal Černý.
Analytici však upozorňujú, že firmy sa skrývajú pod rúškom finančnej krízy. Ich problémy sú však poväčšine iného charakteru. „Nedá sa tu hovoriť jednoznačne o vplyve finančnej krízy. Podpisujú sa pod ne najmä silnejúce meny – slovenská aj česká koruna – oproti doláru a euru,“ vysvetľuje analytička Next Finance Markéta Šichtářová.
Iné podniky ako napríklad teraz skrachované sklárne Bohemia Crystalex Trading a Porcela Plus si svoje problémy nesú ešte z čias privatizácie.
Nepožičajú si zamestnancov
Katastrofické scenáre o finančných hurikánoch z okolitých krajín zatiaľ Slovensko obchádzajú. Slovensko je pritom najväčší automobilový producent na svete v prepočte na jedného obyvateľa.
Určité problémy však priznal aj hovorca Volskwagenu Slovakia Vladimír Machalík. „Automobilový priemysel v súčasnosti prežíva ťažké časy a ani Volkswagen nezostane v dôsledku makroekonomických podmienok nedotknutý,“ povedal.
Nehovorí o pozastavení výroby nahlas. „Prípadné výkyvy v dopyte vieme riešiť v rámci našej vysokej výrobnej pružnosti. Používame na ne nástroje, ako sú flexibilita pracovného času či využívanie zapožičaného personálu,“ povedal hovorca Volskwagenu Slovakia. V preklade to znamená, že ak budú potrebovať znížiť produkciu, prestanú si načas „požičiavať“ dočasných zamestnancov od agentúr.
Ostatné dve automobilky tvrdia, že problémy nemajú. Aj keď hlavným odberateľom spoločnosti Kia Motors Slovakia je Rusko, ktoré sa tiež zmieta v kríze. Zvyšok produkcie ide hlavne do západných krajín, ako sú Nemecko a Veľká Británia. Výhodou Kie na Slovensku je však jej zameranie na strednú vrstvu. „Zatiaľ nám dopyt neklesá,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. Dôvodom je výroba zameraná na automobil nižšej strednej triedy s nižšími objemami motorov maximálne 1,6 litra (Kia Ceed).
Kia včera posielala na upokojenie aj tlačovú správu, kde vysvetľuje, že od spustenia výroby (v decembri 2006) už z liniek zišlo 300tisíc áut. Ak by koncom septembra a v októbri odberatelia obmedzili dopyt, prejavilo by sa to podľa Dvořáka až v novembri.
Hovorca PSA Peter Švec priznáva, že trh je v súčasnosti citlivý a predaj áut naozaj klesá. „Trnavy sa to však netýka. Nechystáme sa pozastaviť výrobu,“ tvrdí. Pozastavenie výroby jeden deň koncom septembra a na začiatku októbra je podľa Šveca plánované dlhodobejšie a nie je pre finančnú krízu.
Kríza hrá pre Slovensko
Analytici si stále myslia, že Slovenska by sa globálna finančná kríza nemala výraznejšie dotknúť. Ani z dôvodu poklesu dopytu po automobiloch, za čím je aj výrazne vyššia cena pohonných látok vo svete.
Ochrániť pred vplyvom poklesu globálneho dopytu by nás mali čiastočne nízke mzdy na Slovensku. „Ak sa totiž automobilkám budú ťažšie predávať autá, dá sa očakávať, že znížia výrobu skôr v drahších materských krajinách,“ myslí si hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth.
Kríza dokonca môže v tomto zmysle hrať v prospech Slovenska. „Niekedy sa kríza využíva na tiché presunutie výroby zo západnej Európy do lacnejších regiónov,“ povedal Tóth. Výhodou pre exportérov je od budúceho roka aj nahradenie koruny eurom, lebo sa zníži kurzové riziko.
Na druhej strane treba počítať s tým, že slovenský bankový sektor sa stane súčasťou eurozóny, kde sú úrokové sadzby vyššie ako u nás. To zrejme predraží úvery na financovanie investícií. Napriek tomu Tóth neočakáva, že by kríza mala ovplyvniť hlavné ťahúne rastu slovenskej ekonomiky – automobilový a elektrotechnický priemysel.
Niekedy sa kríza využíva na tiché presunutie výroby zo západnej Európy do lacnejších regiónov
Ján Tóth, hlavný ekonóm ING BANK