BRATISLAVA. Preteky formuly jeden čaká najbližší víkend jedna zaujímavá novinka. Jazdiť sa bude v malom ázijskom štáte Singapur. Lepšie povedané v uliciach hlavného mesta. Netradičné na tom je, že sa bude pretekať v noci. V neskorých hodinách sú naplánované aj všetky tréningové jazdy.
Pre fanúšikov v Európe to však nijaký časový rozdiel neznamená. Kým v Singapure sa začne Veľká cena o 20.00, v Európe bude vtedy obvyklých 14.00.
Pretekári to berú ako zaujímavé spestrenie aj výzvu. Oproti iným motoristickým súťažiam však monoposty formuly nemajú predné svetlá. Preto budú cesty špeciálne osvetlené množstvom projektorov.
Nočný život a mrkva
„Nočná veľká cena je najskôr zaujímavá pre médiá a fanúšikov. Nemyslím, že jazdenie v noci bude obzvlášť iné ako cez deň,“ hovorí David Coulthard pre agentúru Reuters.
I keď sa súťaž koná v inom časovom pásme, časový rozpis je nastavený na európske veľké ceny. Preto čaká ponocovanie všetkých, ktorí sa na podujatí podieľajú. Každý z pretekárov sa na to pripravuje po svojom. S humorom to berie najmä Coulthard z tímu Red Bull.
„Ostávam teraz hore dlho do noci, chodím po večeroch do klubov a jem veľa mrkvy, aby som lepšie videl za tmy,“ vtipkuje Škót. Píše agentúra AP.
Jazdec Hondy Rubens Barichello označil víkendový rozpis za „bláznivý“ a rovnako nadnesne hovoril, že ak sa chce dobre pripraviť, okrem relaxovania začne pestovať „búrlivý nočný život“.
Tím McLaren má všetko pre čo najlepšie zachovanie európskeho času dopredu premyslené. Na všetkých izbách v hoteli budú tmavé sklá, telefóny budú v nastavené na tichý mód a personál má príkaz upratovať izby až popoludní. „Budeme to mať trochu posunuté. Raňajky poobede, večera po polnoci, spať pôjdeme najskôr o tretej,“ hovorí Lewis Hamilton.
Biznis
Singapur očakáva, že veľké motoristické podujatie mu prinesie značnú pozornosť médií i verejnosti. „Preteky formuly sú príležitosťou na stretnutia ľudí z lokálneho a svetového biznisu. Práve preto sa mnoho krajín usiluje získať organizáciu takéhoto podujatia,“ hovorí Kevin Alavy, analytik firmy Futures Sport + Entertainment. Preteky rýchlych áut sú magnetom pre boháčov a seriál formuly 1 tak prispieva k rozvoju obchodných vzťahov.
Aby bolo mesto ešte atraktívnejšie, v Singapure už plánujú výstavbu niekoľkých kasín. Podľa vzoru Monaka.
Rovnako ako v malom kniežatstve na Azúrovom pobreží aj tu ponúkajú možnosť sledovať preteky v prístave priamo z jácht. V Monaku ide o obrovskú prestíž a jednotlive boxy sú objednané na rok vopred. V Singapure až taký záujem zatiaľ nie je. Potvrdzuje spoločnosť, ktorá boxy prenajíma.
I keď sa chce Singapur čo najviac podobať Monaku, chýba mu k tomu ešte veľa.
Safety car debutoval pred 35 rokmi
Nemec Bernd Mayländer už deväť rokov dohliada na bezpečnosť v pretekoch formuly 1.
Ak sa v pretekoch formuly 1 k stane nehoda alebo sa prudko zhorší počasie, vychádza na trať bezpečnostné vozidlo – safety car.
To vedie za sebou štartové pole, až kým nie sú podmienky bezpečné. Prvýkrát sa objavil safety car pred 35 rokmi na Veľkej cene Kanady (23. septembra 1973).
Ibaže práve vtedy sa jeho využitie nepodarilo. Po pretekoch dlho trvalo, kým vyhlásili skutočného víťaza. Možno aj preto sa 20 rokov vo formule 1 neobjavil. Až od sezóny 1993 bolo jeho používanie včlenené priamo do pravidiel. Najčastejšími príčinami vjazdu safety car na trať býva náhly hustý dážď alebo nutnosť upratať z trate trosky rozbitého monopostu.
Pilot safety caru so spolujazdcom sedia počas celých pretekov v boxoch vo vozidle pripravení okamžite reagovať na pokyn riaditeľa súťaže.
Safety car je výkonný športový automobil so svetelnými majákmi, ktoré sú spustené počas celého času spomalenia pretekov. Keď je safety car na ceste, majú pretekári zakázané predbiehať. Porušenie pravidla sa prísne trestá.
Už deviatu sezónu robí vodiča safety car 37-ročný Nemec Bernd Mayländer.
Pred každými pretekmi treba otestovať funkčnosť vozidla a v ňom zabudovaných kamier.
Zvyčajne vo štvrtok ešte pred kvalifikačnými jazdami sa náhodným divákom môže naskytnúť nevšedný pohľad, ako sa po okruhu namiesto monopostov preháňa safety car nasledovaný podobne vybaveným vozidlom zdravotníckej služby.
(čtk)
Safety car v pretekoch formuly 1. FOTO – REUTERS |
Kliknite - obrázok zväčšíte.