e, tie bilbordy nemohla robiť prvá liga reklamných tvorcov; tomu jednoducho neverím.
Ak sa prejdete po uliciach a pozriete si bilbordy, do očí vám udrú predovšetkým dve skutočnosti. Po prvé: veľa reklám, ktoré obsahujú len nápis na farebnom pozadí. A po druhé, veľa reklám tzv. tízingového typu (t. j. reklama, zvyčajne nepodpísaná zadávateľom, ktorá vytvára očakávania - najmä jej tvorcov - že následná už podpísaná reklama bude publikom prijatá oveľa priaznivejšie).
Jednoduchá typografia
Dobrý typografický inzerát alebo bilbord, môžu byť účinnejšie, než ten s fotografiou. Dôležité je, voliť správne slová a vyžívať kontext. To zrejme neodhadol tvorca reklamy, ktorý chcel spotrebiteľom nasadiť chrobáka do hlavy a nasmerovať ich na webovú stránku, kde nájdu informácie o šetrení energiou. „Mrháte energiou?“ opýtal sa ich káravo, a vyštekol rozkaz: „Šetri!“ (www.setri.sk).
Lopatou po hlave
Alebo iný lapsus: polopatistická reklama, či jednoducho „lopata“, ktorú si vymysleli v jednej zo zdravotných poisťovní (odmietam prijať myšlienku, že by takýto bilbord navrhol hoc aj druholigový reklamný tvorca sám od seba): „Vstúpte do tých správnych dverí.“ A keby to náhodu niekomu nebolo jasné z nápisu, sú na bilborde naznačené dvere. Samozrejme, otvorené.
Aby bolo jasné, že sú to tie správne dvere, je na nich logo príslušnej zdravotnej poisťovne. A keďže poistenci majú vstúpiť, je na bilborde tiež kráčajúci panáčik zo semaforov pre chodcov (ten zelený, kráčajúci). Napokon o tom, že sú pre všetkých, t. j. nielen pre zelených, bolo treba do bilbordu dostať aj rodinu pandrlákov... Menej je niekedy predsa len viac.
No a tízingové reklamy? Ich tvorcovia očakávajú, že sa o nich bude písať; ja nebudem.
![]() |
![]() |
|
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants