(čo tam po gramatike). Niektoré videá sú dokonca pomenované menom nechceného herca v hlavnej úlohe. Honorár nulový, hanba nekonečná. Ja viem, poviete si, učiteľ, ktorý je morálne na úrovni, sa takýmto hercom asi nestane. Napriek tomu som sa celkom bála, že sa tam uvidím, niektoré videá boli totiž dodatočne dabované podozrivo tenkým hláskom a nechcite radšej vedieť, ktoré slovo sa v „preklade“ vyskytovalo najčastejšie.
Aj ja by som si chcela nakrútiť nejaké video. Hlavná postava – arogantná šestnástka, ktorá na mňa pred tabuľou klipká desaťmilimetrovými mihalnicami a odúva sa, lebo od nej žiadam, aby mi skúsila vysvetliť spôsob výpočtu percenta. Pri odchode k lavici ledabolo prehodí pár nežných slov začínajúcich sa na p a do konca hodiny mi dáva najavo, že ma má v paži. Dokonalá herecká kreácia.
Ochrana osobnosti
Pre istotu sa pýtam svojho známeho právnika, či by ma niekto mohol za to trestne stíhať. Vraví mi, trestný čin to nie je, to by si žiakov musela nakrútiť v nejakej chúlostivej situácii (no, niekedy mám pocit, že ich svojím príchodom do triedy preruším v tom najlepšom). Ale aj tak mi odporučil, aby som to neskúšala, zasiahla by som do práva na ochranu osobnosti žiaka. Poškodený žiak by potom mohol žiadať ospravedlnenie, stiahnutie videa a odškodnenie. Hurá, to môžem predsa urobiť aj ja, môžem predsa podať žalobu na žiaka, ak ma tajne nakrúti...
Ha, nie je to také jednoduché. Žalobu by pedagóg musel podať proti rodičom, a tí by mohli argumentovať tým, že za správanie dieťaťa v triede je spoluzodpovedný on sám. Jednoducho si máš urobiť poriadok a nedopustiť, aby ťa niekto tajne nahrával. Heeej? Najbližšie požiadam svojho nadriadeného o prítomnosť iného pedagóga, ktorý by počas môjho výkladu sledoval, či ma žiaci nenahrávajú na mobil. Alebo si budem nosiť okrem červeného pera a triednej knihy do učebne aj spätné zrkadielko.
Aj učiteľ je len človek
Učiteľ je tiež len človek. Nechcite od neho, aby bol neľudsky dokonalý, to by musel byť svätec. Dovoľte mu rozčúliť sa, ak zopakuje päťkrát pokyn, že mobil sa do školy nesmie nosiť a napriek tomu ho dvaja z desiatich žiakov stále majú provokatívne zapnutý na stole. Dovoľte mu hnevať sa, keď prichytí žiaka pri klamstve. Dovoľte mu prejaviť emócie, hnev, znechutenie, ba i slzy. Umožnite mu, aby prejavoval svoj temperament pri vysvetľovaní učiva. Neodsudzujte ho, ak sa pomýli. Skúste byť tolerantní k triednemu učiteľovi, ktorý namiesto prestávky pátra po tom, či ospravedlnenka od rodiča nie je falšovaná. Nerobí to pre svoje potešenie, len chce, aby sa dieťa vrátilo zo zlej cesty ešte na začiatku.
Drvivá väčšina učiteľov nie je šibnutá, hlúpa a bláznivá. Možno je len unavená. Sebaovládanie je totiž poriadna drina.
Autor: Adriana Markovičová