BRATISLAVA. Lákavým úročením banky získavajú klientov nielen na termínované vklady, ale aj na štruktúrované produkty.
Tie druhé sa skladajú z niekoľkých zložiek, napríklad z termínovaného vkladu a opcie. Mieru zhodnotenia vkladu pri nich ovplyvňuje niekoľko faktorov. Jedným z nich môže byť vývoj na finančných trhoch.
Záujemcov o zhodnotenie úspor zláka vidina výnosu. Rozdiely medzi termínovanými vkladmi a štruktúrovanými produktmi (garantovanými vkladmi a zaistenými fondmi) nie vždy dokážu odlíšiť.
Garancia úroku a vkladu
Podľa Vladimíra Dohnala zo Symsite Research je pri termínovaných produktoch vopred jasný úrok. Ten je zaručený počas celého času viazanosti.
„Pri garantovaných produktoch je výnos neistý. Klient má zväčša istotu, že nepríde o vklad,“ vraví Dohnal. Pri mnohých produktoch je podľa neho garantovaný vklad po odpočítaní poplatkov. Tie sú, na rozdiel od poplatkov pri termínovaných účtoch, značné. Vstupný, ale aj správny poplatok môže dosiahnuť jedno až tri percentá.
„Po niekoľkých rokoch môže klient dostať menej, ako pôvodne vložil,“ tvrdí Dohnal.
Zmluvy bez pochopenia
V uplynulých mesiacoch sa obrátilo niekoľko klientov, ktorí vložili peniaze do štruktúrovaných bankových produktov, aj na ombudsmanku Slovenskej bankovej asociácie Evu Černú. Až po čase zistili, že zhodnotenie ich peňazí nemusí byť také, ako očakávali. Termínované vklady sa pritom v jej agende objavujú len zriedka.
„To, že banka ponúka klientovi istý produkt ešte neznamená, že pre neho musí byť vhodný,“ upozorňuje ombudsmanka.
Problém vidí v tom, že ak ľudia produktu nerozumejú, nevedia sa naň ani kvalifikovane pýtať. Zároveň však dodáva, že ich nikto nenúti si ponúkaný produkt hneď objednať. Informácie o podmienkach produktu i zmluvu si môžu vziať domov preštudovať. (den)
Viac informácií o štruktúrovaných produktoch nájdete v stredu v prílohe Financie