Masahikovými očami: Kampaň

Nedávno, v jeden krásny deň, sme s kamarátkou kráčali cez les. To je inak jedna z vecí, ktoré sa mi na Slovensku páčia, že pár kilometrov za obytnými domami je hneď príroda. Keď sme z lesa vyšli, na jeho okraji sa nám ponúkol nepekný obraz. Hromada smetí,

FOTOFOTO

akoby z dvorov povyvážaný všelijaký odpad, no hrozný neporiadok. A keď sme už išli domov autom, videli sme popri ceste odhodené plastové fľaše, plechovky, odpadky, ktoré zrejme vyhodili cyklisti a šoféri z auta. Kamarátka Američanka sa ma pýtala: "Prečo nezačne Slovensko s kampaňou za čistotu, tak ako to urobili u nás v Amerike v 70. rokoch?"

Amerika vraj vtedy odštartovala masívnu kampaň Keep Amerika beautiful (Za peknú Ameriku). Obyvatelia sa dovtedy o svoje okolie dostatočne nezaujímali, ale pripomínanie a opakovanie problému prostredníctvom televíznej reklamnej kampane, v novinách a všade na bilbordoch, prinieslo úspech. Američania sa scivilizovali.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Amerika je dnes na prvý pohľad čistejšia, než predtým, a to podľa mňa vďaka vtedajšej kampani," povedala mi päťdesiatnička Američanka. Jej rozprávanie mi pripomenulo takúto kampaň v Japonsku, ktorú odštartovali asi pred dvanástimi či pätnástimi rokmi. V rámci nej sa slávny japonský herec, inak známy aj ako ťažký fajčiar, objavoval na televíznej obrazovke a hovoril: "Priznám sa, vždy som hádzal ohorky z cigariet na zem, ale už to nerobím."

Čakajúc na priateľa pri soche na námestí, čakajúc na autobus, alebo na vlak - ľudia si krátia chvíľu fajčením a ohorky automaticky, bez pocitu zaváhania, trápnosti a viny, hádžu na zem. V Japonsku si ľudia pri obrovských bilbordoch s tvárou obľúbeného herca začali uvedomovať, že robiť neporiadok na verejnosti nie je správne. Mnohí Japonci začali so sebou nosiť vreckové zatváracie popolníčky, ktoré sa dajú kúpiť v stánkoch po celej krajine. Ľudia si svoje odpadky odnášajú domov, za svoj prah. Presne tak ako moja americká kamarátka blahorečí ich kampani, aj ja nedám dopustiť na tú našu, pretože moja krajina odvtedy vyzerá oveľa lepšie, ako predtým. Cítim to zakaždým, keď sa tam vraciam.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna Slovenka mi kedysi povedala: "Vždy keď otváram SME, hovorím si, čo zasa bude Masahiko na Slovensku kritizovať?" Máte rovnaký pocit? Je veľa vecí, ktoré na Slovensku chválim a sú veci, s ktorými v Japonsku nesúhlasím. Keď však píšem o postoji Slovákov k čistote a životnému prostrediu, som o čosi tvrdší, pretože to je jedna zo zásadných vecí, ktoré sa mi na Slovensku nepáčia. Keď vidím učiteľa, ktorý fajčí a ohorok hodí na zem, keď vidím matky s deťmi na ihrisku fajčiť a potom hádzať ohorky do kanála, akože poupratovali, hovorím si vždy: Ako toto môžeš robiť? Deti sa pozerajú. Nebudú iné!

Keď vidím biznismana v dobrom obleku, ako si dá posledný šľuk a pred vstupom do budovy zahodí cigaretu na zem poviem si: "Ty si totálne nevychovaný!" Takýchto ľudí naozaj nemám rád. A pri ohorkoch z cigariet sa to len začína.

SkryťVypnúť reklamu

Nuž, myslím si, že táto krajina potrebuje kampaň. Nie len pre deti, aj pre dospelých.

Autor: Masahiko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 314
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 713
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu