BRATISLAVA. Odstrániť reklamu z STV alebo aspoň ešte viac obmedziť jej vysielací čas je jednou z hlavných snáh Asociácie nezávislých rozhlasových staníc Slovenska, v ktorej sú všetky hlavné súkromné televízie.
Menej reklamy v STV pre ne znamená viac ziskov, pretože inzerenti zrejme veľkú časť presunú na ich obrazovky.
„Aktivovanie iných zdrojov financovania a postupné obmedzenie príjmov a závislosti verejnoprávnych médií od reklamy je teda v súlade s našimi záujmami, i keď zďaleka nerieši všetky zásadné problémy trhu elektronických médií na Slovensku,“ povedal pre SME šéf Markízy Václav Mika, ktorý je prezidentom asociácie vysielateľov.
Poslanci SDKÚ požadovali návrh zákona stiahnuť. „Mne to pripadá skôr ako súkromný dohovor ministra s TV Joj a Markíza,“ povedala Magda Vášaryová. „Považujem to za veľmi rafinovaný ťah, ktorého cieľom je zapáčiť sa komerčným elektronickým médiám,“ hovorí Tomáš Galbavý.
Maďarič je presvedčený, že STV ukrátená nebude, pretože „sa rozbiehajú iné možnosti financovania STV“ ako zmluva so štátom a nový spôsob výberu poplatkov.
„Výber poplatkov nie je taký, ako sa predpokladalo, zmluva so štátom je zatiaľ iba rozpracovaná a nie je konzultovaná s Európskou komisiou z hľadiska hospodárskej súťaže,“ povedal Peter Malec z Rady STV. Galbavý si myslí, že na chýbajúcu reklamu v STV v konečnom dôsledku doplatia diváci a to buď zvýšením poplatkov, alebo cez dane. „Navyše sa zvýši závislosť STV od ľubovôle ministerstva kultúry.“ Poslanec SNS Rafael Rafaj podporuje návrh ministra, hovorí však, že v druhom čítaní možno nájsť optimálne riešenie cez posuny času, alebo zmeny percent reklamy.