BRATISLAVA. V Česku sa o obmedzení reklamy vo verejnoprávnej televízii viedla široká verejná diskusia, u nás sa návrh na zásadnú zmenu objavil počas rokovania o úplne inom zákone - o audiovizuálnom fonde.
Vedenie STV je proti, naopak súkromní vysielatelia sa návrhu ministra kultúry Mareka Maďariča zo Smeru potešili. Poslanci SDKÚ naznačujú, že Maďarič konal v prospech súkromných televízií Markízy a Joj.
Dnes môže mať STV vo vysielaní tri percentá reklamy, a súkromné televízie 15 percent. Maďarič navrhuje, aby v najbližších štyroch rokov reklamy v STV ubúdalo až na 0,5 percenta.
Zákon, do ktorého sa dostalo aj toto obmedzenie, prešiel minulý týždeň do druhého čítania za širokej podpory koalície.
STV vraj nesmie byť závislá
Maďarič tvrdí, že obmedziť reklamu v STV je správny trend z hľadiska celého duálneho vysielacieho systému. „Keď je jasne dané, že súkromní vysielatelia žijú z reklamy, ináč by neexistovali, a verejnoprávna televízia by mala plniť tie úlohy, ktoré by nemohla plniť, ak by bola závislá od reklamy,“ povedal pre SME.
Zmena podľa Maďariča súvisí aj so vznikom audiovizuálneho fondu, lebo podľa neho je predpoklad, že „z hľadiska televíznych vysielateľov bude mať z fondu najväčší benefit práve STV“.
Nižňanský je proti
Riaditeľ STV Štefan Nižňanský síce v projekte, s ktorým kandidoval na jej šéfa, navrhoval postupne obmedziť priestor pre reklamu, dnes je však proti. Je to asi prvýkrát, čo má iný názor ako minister.
Poslancov a ministra Nižňanský žiada, aby návrh stiahli. „Komerčné stanice by sa dostali do lepšej konkurenčnej pozície, a rovnako STV by mala menší priestor vyrábať programy pre špecifické skupiny obyvateľstva i menšinového diváka, ktoré komerčné televízie neponúkajú,“ reagoval cez hovorkyňu.
STV vypočítala, že zníženie podielu reklamy o 1 percento ju pripraví asi o 300 miliónov korún. Znamenalo by to „ďalšie zníženie objemu pôvodnej tvorby, zníženie kvality vysielaných programov a ústup od zámerov vytvoriť z STV silného partnera komerčným televíziám“, napísal Nižňanský poslancom. Zmena tiež výrazne „oslabí finančnú stabilitu a cash flow STV“.
Zhorší sa konkurencia
Podpredseda rady STV Peter Malec je sklamaný, že ministerstvo ustanovenia o obmedzení reklamy vložilo do návrhu „bez oslovenia dotknutých subjektov a pri porušení legislatívnych pravidiel“.
Rovnako ako vedenie STV hovorí, že zmenu by pocítili aj inzerenti. „Na možnostiach propagovať sa, aj na svojich účtoch. Takmer všetku televíznu reklamu by si rozdelili dve súkromné televízie.“
Malec tvrdí, že hrozí strata pozície STV na mediálnom trhu, strata klientov, ale aj vznik tzv. „cenového konzorcia“ súkromných vysielateľov, ktoré by mohlo zapríčiniť nezáujem investorov o STV.
„Zníženie zákonného limitu bude mať vplyv napríklad aj na podporu rôznych kultúrnych, charitatívnych a iných podujatí, ktoré STV podporuje za finančne veľmi výhodných podmienok, čím plní verejnoprávnu funkciu,“ povedal.