Prekročenie povolenej rýchlosti, jazda na červenú, jazda podporená alkoholom a zabudnuté bezpečnostné pásy, to všetko by sa malo podrobiť efektívnejšiemu sankcionovaniu, aby priestor za hranicami rodnej hrudy v únii neponúkal azyl pre pirátov ciest - čo dnes nahusto ponúka.
Jasné: cezhraničný výber pokút v štátoch únie funguje sporadicky a nie je dôvod nesprísniť postih človeka, ktorý je pozitívne diskriminovaný len preto, že jeho auto má cudziu ešpézetku. Bankovým prevodom alebo kreditkou si môžete dnes kúpiť v podstate čokoľvek za hranicami krajiny a nemal by teda byť problém s odtokom peňazí opačným smerom.
Lenže: registračná značka auta je viazaná nielen na konkrétne meno, ale aj dátum narodenia, rodné číslo, trvalé bydlisko... Skrátka, osobné údaje, s ktorými je nutné zaobchádzať obozretne a do ktorých národné orgány oprávnene nechcú a nemôžu svojich spoločníkov z únie voľne púšťať. Cesty sa tak otvorili, pokutám však stále stojí v ceste právna závora.
Jednotlivé vlády preto navrhli systém akejsi automatickej spolupráce: polícia vždy požiada o overenie registrácie auta a totožnosti vodiča, a keď budú údaje sedieť, domovský štát dostane povel vymáhať od pirátov pokutu. Lenže, čo keď bude vodič niekto iný než majiteľ auta? Čo keď sa tí dvaja nebudú poznať alebo sa zaprú?
Práve táto otázka akúkoľvek harmonizáciu zastavila. Právni experti únie preto teraz riešia, či sa vôbec nájde zmluvný základ, na ktorom by sa ľahké, rýchle a automatizované vyberanie pokút za hranicami mohlo postaviť.
Dobrá alebo zlá správa, o únii a o nás?