BRATISLAVA. Aj ľudia u nás pijú čoraz viac piva z plechoviek. Kým pred piatimi rokmi si kupovalo plechovky len niečo vyše percenta pivárov, v minulom roku to už bolo 8,5 percenta. Šéf Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták predpokladá, že v tomto roku spotreba plechovkového piva stúpne na takmer desať percent.
Ako prvý prišiel s výraznejšou kampaňou na plechovkové pivo pivovar Heineken Slovensko v roku 2004. „V tomto roku začala naša spoločnosť intenzívnejšie pracovať s plechovkami hlavne z hľadiska marketingovej podpory,“ povedal hovorca Heinekenu Roman Krajniak. V tom čase stúpol predaj takto baleného piva z jedného na štyri percentá. A každý nasledujúci rok stúpa približne o dve percentá.
S plechovkou na cesty
Podľa Šustáka je plechovkové pivo výhodné hlavne pre spotrebiteľa. Obľúbenosť tohto typu balenia rastie najmä v čase dovoleniek. A to aj napriek jeho vyššej cene oproti fľaškovému baleniu. „Je to praktickejšie ako balenie v sklenej fľaši.“ Aj hovorca Plzenského Prazdroja Jiří Mareček potvrdzuje tento trend. „Plechovky sú obľúbené na cesty a ich predaj rastie v časoch letných, ale aj zimných dovoleniek. Najväčšie nárasty sú v júli a v auguste, o niečo miernejší nárast predaja je v decembri a januári,“ hovorí Mareček.
Na pokraji záujmu už plechovky nie sú aj z ďalšieho dôvodu. „Kvalita piva v plechovkách je už rovnako vysoká ako v iných druhoch balenia,“ vysvetľuje hovorkyňa Pivovaru Topvar Drahomíra Mandíková. V minulosti podľa nej nebolo plechovkové pivo až také chutné. „Dnes sú však technológie výroby plechovkového piva a aj jeho plnenie na úplne inej úrovni.“
Predáva aj dizajn
Spotrebitelia si pritom môžu vybrať z čoraz väčšej ponuky. Ešte pred časom niektoré pivovary svoje výrobky do plechoviek nebalili. „Na trhu je čoraz väčšia ponuka plechovkového piva. Pivovary investujú do vzhľadu plechoviek, čo tiež výrazne ovplyvňuje rozhodovanie konzumenta,“ hovorí Mandíková.
K zvýšenému odbytu plechoviek Steigeru prispel podľa jeho hovorcu Emila Mihálika napríklad obal, ktorého strieborná farba evokuje dojem chladenia.
Pivovarníci si plechovkové balenia tiež pochvaľujú. „Výborne sa vyváža, pretože v okolitých krajinách, s výnimkou Česka, je ešte vo väčšej obľube plechovkové balenie než na Slovensku,“ dodáva Mihálik.
Pivári u nás v spotrebe piva z plechoviek tromfli susedných Čechov až štvornásobne. Stále však zaostávame za veľmocami v spotrebe plechovkového piva, ako sú Švédsko či Veľká Británia.
Najobľúbenejšie pivo je totiž na Slovensku fľaškové, ktoré má až 50-percentný podiel na trhu. Zarátavajú sa do tejto kategórie aj plastové PET fľaše. Sudové pivo sa drží približne na 40 percentách.
Európska spotreba Slovensko teší
Podľa Európskej asociácie výrobcov nápojových plechoviek BCME tvoril vo Švédsku podiel plechoviek až 75 percent, vo Veľkej Británii 69 percent, v Írsku 65 percent. Nedali sa však zahanbiť ani naši susedia v Poľsku a Maďarsku. Plechovkové pivo tam obľubuje až 47 percent tamojších pivárov. Združenie BCME preto tento rok v Česku odštartovalo kampaň zameranú na propagáciu plechovkového piva.
Zvyšujúca sa spotreba plechovkového piva v Európe môže Slovensko potešiť. Len nedávno totiž ohlásil investíciu v Kechneci americký výrobca plechoviek na alkoholické aj nealkoholické nápoje firma Crown Bevcan. Kapacita závodu by mala byť asi 750 miliónov plechoviek ročne, pričom veľká časť produkcie sa bude vyvážať.