Nekvalitný výrobok reklamujte čím skôr

Predajca musí vybaviť reklamáciu do tridsiatich dní. Jej zamietnutie musí byť odôvodnené a podložené odborným posudkom.

Aj keď si možno tovar pred kúpou v predajni dobre prezrieť, to, či je skutočne kvalitný, spotrebiteľ zväčša zistí až keď ho zaplatí a istý čas používa.Aj keď si možno tovar pred kúpou v predajni dobre prezrieť, to, či je skutočne kvalitný, spotrebiteľ zväčša zistí až keď ho zaplatí a istý čas používa. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Ak ste kúpili výrobok a objaví sa na ňom prvá, hoci menšia chyba, rozhodne sa neodporúča čakať, kým sa k nej pridajú ďalšie. Mali by ste ho ho s dokladom o kúpe, prípadne záručným listom odniesť do obchodu či do určeného záručného servisu. Pôvodný obal by predávajúci nemal žiadať.

Väčšia šanca na úspech

Reklamáciu by mal obchodník vybaviť hneď, najneskôr do troch dní. Ak tak neurobí, musí výrobok zaslať na vlastné náklady na odborné posúdenie. Na základe výsledku, ktorý dostane, reklamáciu uzná alebo s uvedením dôvodu zamietne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jozef Krošlák, vedúci odboru laboratória obuvi, galantérie a usní skúšobne Vipotest v Partizánskom, tvrdí, že nekvalitné zhotovenie topánok by sa malo prejaviť do mesiaca po ich kúpe a nosení. Podľa neho má spotrebiteľ pri reklamácii i preverovaní kvality výrobku v skúšobni podstatne väčšiu šancu uspieť, keď si uplatní reklamáciu čím skôr, nie keď navštívi predajcu až po niekoľkých mesiacoch s rozpadnutými topánkami.

Legislatíva však umožňuje spotrebný tovar reklamovať do dvoch rokov od jeho kúpy, na predaj použitého tovaru sa vzťahuje ročná záručná lehota.

Špekulácie nemusia vyjsť

Sú predajne, ktoré sa snažia udržať si priazeň zákazníkov a príliš nepreverujú tovar, ktorý spotrebiteľ príde reklamovať. Umožnia mu výber iného výrobku alebo mu vrátia peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď väčšina spotrebiteľov prichádza s oprávnenými reklamáciami, časť ľudí dobrú vôľu obchodníkov zneužíva. Podľa Nadeždy Machútovej, ústrednej riaditeľky Slovenskej obchodnej inšpekcie, sa vyskytli prípady, keď spotrebiteľky prišli reklamovať šaty, ktoré už po plese nepotrebovali. Iní zákazníci si po skončení zimy uplatnili reklamáciu na obuv, pretože si chceli vybrať v predajni na jar iné topánky.

Inšpekcia i skúšobňa pritom varujú pred vedomým poškodzovaním výrobkov, ktoré chcú spotrebitelia v predajni vymeniť. Odborným posudzovaním kvality sa totiž dá odhaliť, či napríklad topánky nedal ich majiteľ pred odnesením do predajne na čas do mrazničky, aby ich tým znehodnotil.

Krošlák tvrdí, že v skúšobni Vipotest, ktorá preveruje kvalitu obuvi, sa potvrdí opodstatnenosť asi v 55 percentách prípadov reklamácií spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpekcia nerieši všetko

Ak nie ste spokojní s kvalitou výrobku či služby, nepochodíte, ak pred reklamáciou či počas nej dáte prednosť Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Tá síce dohliada na dodržiavanie zákona o ochrane spotrebiteľa, ale zaoberá sa len podnetmi, ktoré sa týkajú nespokojnosti spotrebiteľov s vybavovaním reklamácií a dodržiavaním zákonných lehôt. „Obchodná inšpekcia nemôže vstupovať do reklamačného konania,“ vraví Machútová. Preveruje však prípady, keď si podnikateľ nesplnil zákonom stanovené povinnosti pri reklamačnom procese. Môže urobiť kontrolu u predajcu, ktorý reklamáciu výrobku zamietne, ale spotrebiteľovi neuvedie dôvod, pre ktorý tak urobil.

„Ak reklamáciu predajca zamietne, musí uviesť dôvod,“ dodala riaditeľka obchodnej inšpekcie. Podľa nej celé znenie odborného posudku od znalca či skúšobne predajca nie je povinný spotrebiteľovi predložiť, ale mal by mu ho v odôvodnení zamietnutia prerozprávať.

SkryťVypnúť reklamu

Čo dnes platí

Predávajúci je povinný:

l informácie o podmienkach,

ale aj o spôsobe reklamácie uviesť na viditeľnom mieste,

l reklamáciu vybaviť ihneď,

v zložitých prípadoch

do troch pracovných dní,

l pri uplatnení reklamácie

vydať potvrdenie, písomný doklad musí neskôr vydať aj

o vybavení reklamácie,

l ak reklamáciu neuzná

do troch pracovných dní,

musí výrobok zaslať

na vlastné náklady

na odborné posúdenie.

Aké lehoty stanovuje zákon:

l reklamáciu by mal vybaviť

hneď, v zložitých prípadoch

do troch pracovných dní,

l do tejto lehoty sa nepočíta

čas, ktorý je nevyhnutný

na odborné posúdenie chyby,

l vybavenie nesmie trvať

dlhšie ako 30 dní,

l ak ju nevybaví v tejto lehote, má spotrebiteľ také isté

SkryťVypnúť reklamu

práva, ako keby išlo o chybu

výrobku, ktorú nie je

možné odstrániť.

Reklamácia sa môže skončiť:

l odovzdaním opraveného

výrobku,

l výmenou výrobku,

l vrátením kúpnej ceny alebo vyplatením primeranej zľavy,

l odôvodneným zamietnutím.

Vrátenie peňazí za chybný tovar

Ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa a Občianskeho zákonníka zakotvujú minimálne práva, ktoré musí obchodník spotrebiteľovi pri predaji výrobkov zabezpečiť. Či mu vyjde v ústrety pri reklamácii aj nad ich rámec, však záleží len na jeho ochote a dobrej vôli.

Platí to aj pre prípad vrátenia peňazí za výrobok, s ktorým nie je spokojný. Podľa legislatívy má na vrátenie peňazí či výmenu výrobku nárok, ak kúpil tovar s neodstrániteľnými chybami. Tiež ak ide o výrobok, u ktorého sa opakovane vyskytujú tie isté chyby, ktoré spotrebiteľovi bránia v jeho používaní.

SkryťVypnúť reklamu

Od predajcu si môže vrátenie peňazí nárokovať aj vtedy, ak reklamáciu nevybaví v zákonom stanovenej tridsaťdňovej lehote.

Novela môže zvýhodniť včasnú reklamáciu

Aj po prijatí novej právnej úpravy bude zrejme všetky náklady na odborné posúdenie výrobkuznášať predajca.

Pravidlá, ktoré v súčasnosti platia pri reklamácii výrobkov, sa môžu o niekoľko týždňov zmeniť. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú by mali schvaľovať poslanci na schôdzi začínajúcej sa tento týždeň, by podľa predloženého návrhu mohla nadobudnúť účinnosť už v októbri tohto roku.

Dvanásť mesiacov, dva roky

Ak prejde novela v predloženej podobe, nemala by na plecia spotrebiteľa preniesť náklady na odborné posúdenie výrobku v prípade reklamácie. Rozdiel oproti dnešnému stavu môže spotrebiteľ pocítiť, ak bude reklamovať výrobok až po uplynutí dvanástich mesiacov od jeho kúpy.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa právnej úpravy platnej v súčasnosti musí predajca, ak reklamáciu neuzná, zaslať výrobok na vlastné náklady na odborné posúdenie počas celej záručnej lehoty. Tá je pri spotrebnom tovare dvojročná. Navrhovaná novela zákona o ochrane spotrebiteľa počíta s tým, že odborný posudok bude na zamietnutie reklamácie potrebovať len do 12 mesiacov od kúpy výrobku. Po uplynutí tejto lehoty bude môcť reklamáciu zamietnuť aj bez odborného posúdenia.

Aj keď predajca zamietne reklamáciu po uplynutí ročnej lehoty, bude musieť spotrebiteľa informovať, kam on sám môže výrobok zaslať na odborné posúdenie. Predkladateľ novely pritom počíta s tým, že financovanie nákladov na odborné posúdenie ostane na pleciach predávajúceho, bez ohľadu na to, v koho prospech bude posudok znalca znieť.

SkryťVypnúť reklamu

Obchod zmenu nepocíti?

Predajcovia i poskytovatelia služieb očakávali, že novela odstráni ich neprimerané zaťaženie pri vybavovaní reklamácií tak, ako to v dôvodovej správe uvádzal jej predkladateľ. Na základe návrhu predloženého do parlamentu Republiková únia zamestnávateľov toto tvrdenie označila za výsmech podnikateľskej obci práve preto, že podľa jeho znenia bude predajca aj naďalej znášať náklady spojené s reklamáciou a odborným posúdením.

Tajomník únie zamestnávateľov Martin Hošták potvrdil, že pre členov únie bola prijateľná pôvodná verzia návrhu novely. Tá počítala s tým, že ak odborný posudok nepotvrdí opodstatnenosť reklamácie spotrebiteľa, bude musieť uhradiť náklady na jeho vyhotovenie on. Ak reklamácia opodstatnená bude, zaplatí náklady podnikateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Proti takémuto zneniu by nemalo námietky ani Združenie na ochranu práv spotrebiteľov. Jeho predsedníčka Helena Mezenská tvrdí, že by sa ním mohlo predísť špekulatívnym reklamáciám. Netají, že najmä na malých predajcov dosť tvrdo dopadá povinnosť znášať náklady na reklamácie.

(den)

Návrhy zmien

l Ak si spotrebiteľ uplatní

reklamáciu do 12 mesiacov

od kúpy, môže ju predajca

zamietnuť len na základe

odborného posúdenia,

l ak uplatní reklamáciu

po uplynutí roka od kúpy,

predajca, ktorý ju zamietne, musí spotrebiteľovi uviesť,

kam môže výrobok

zaslať na odborné posúdenie,

l v oboch prípadoch sa počíta

s tým, že náklady spojené

s odborným posúdením bude znášať predajca.

Zdroj: vládny návrh novely zákona o ochrane spotrebiteľa

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu