BRATISLAVA. Kupovanie leteniek prostredníctvom internetu nie je vždy také bezproblémové, ako by chceli letecké spoločnosti a cestovné kancelárie.
Ak pri kúpe letenky nebudete počítať s tým, že to, čo vidíte na monitore, nemusí byť pravda, môžete prísť o peniaze.
Stalo sa to aj Michaelovi Petrášovi, ktorý si chcel kúpiť letenku z Bratislavy do Košíc cez internetový portál spoločnosti SkyEurope a zaplatiť ho platobnou kartou. Platbu mu softvér spoločnosti neprijal. Skúsil zaplatiť znova z iného účtu – opäť sa mu to nepodarilo, opäť neprišlo oznámenie o uzavretom obchode.
Až neskôr si na výpise z účtov všimol, že suma za letenku odišla na účet leteckej spoločnosti. Dvakrát z prvého účtu a raz z druhého. Obrátil sa na firmu s reklamáciou, cez on-line službu. Neskôr aj písomne, ale ani po dvoch mesiacoch sa nedočkal reakcie.
„Za tieto tri platby som nedostal žiadnu službu. Najviac ma však hnevá to, že sa do dnešného dňa neunúvali ozvať,“ povedal Petráš.
Hovorca SkyEurope Tomáš Kika povedal, že individuálne reklamácie cez médiá spoločnosť riešiť nechce „v záujme ochrany svojich klientov“.
Sľubuje len, že všetky riadne podané reklamácie vyriešia aerolinky „v čo najkratšom čase“.
Nielen domáce lety
Podobný prípad sa stal aj Bratislavčanke, ktorá redakciu požiadala o nezverejnenie jej mena.
Letenky chcela rezervovať cez portál malyprinc.sk, plánovala kúpiť prestupovú letenku v spoločnostiach Air Berlin a Air One zo sicílskej Catanie do Viedne. Let sa rozhodla zaplatiť prostredníctvom internetbankingu. Odsúhlasila platbu, čo jej neskôr potvrdila aj banka. Dostala sa späť na stránku spoločnosti, ale email potvrdzujúci kúpu letenky jej nedošiel.
Na druhý deň zavolala do firmy, aby sa spýtala, čo sa stalo. Spoločnosť potvrdila, že platbu prijala, ale systém letenku nerezervoval. Keďže letenka cez noc zdražela o tisíc korún, musela si rozdiel doplatiť a lístok si znova kúpiť v piatok. Firma jej ponúkla aj vrátenie peňazí.
Ivan Šidla z marketingového oddelenia partnerského webu lastminute.sk povedal, že ak klient presne dodrží postup pri objednávke, k chybe nedôjde.
Najprv reklamácia, potom obchodná inšpekcia
Ak si letenku kúpite a spoločnosť ju nerezervuje, mali by ste sa obrátiť s reklamáciou priamo na firmu. Tá je povinná sťažnosť vybaviť do 30 dní.
Ak spoločnosť nereaguje, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. K podnetu treba podľa hovorkyne inšpekcie Danuše Krkočovej uviesť konkrétne údaje letu, cieľ cesty, ale aj letisko, z ktorého cestujete, dátum plánovaného letu a dátum, kedy ste si let rezervovali. Mali by ste si odložiť aj dôkazy o tom, že platba prebehla a kópiu podanej reklamácie.