LONDÝN. Novým spôsobom, ako sa dnes vo svete dobre zviditeľniť, je kúpa futbalového klubu. Najlepšie anglického. Počuli ste o Romanovi Abramovičovi predtým, ako kúpil Chelsea Londýn, či Glazerovcoch, pokiaľ sa nestali majiteľmi Manchestru United? Možno. No po tom, čo sa stali súčasťou športového biznisu Premier League, istotne. Dnes sa učíme, kto je Sulajman al Fahim (na snímke Reuters) a šejk Mansur bin Zajed al-Nahjan. Noví vlastníci Manchestru City.
Cena za propagáciu je nemalá. Viac ako sedem miliárd korún (232 miliónov eur) a ďalej bude rásť. Je to však istota. Sú súčasťou správ po celom svete. „Veľká propagácia našej investičnej skupiny a nášho hlavného mesta,“ odvetil al-Fahim na otázku, prečo sa rozhodli pre anglickú ligu a prečo práve pre Manchester City.
„Chceme, aby sa Abú Dhabí stalo centrom pre šport a kultúru na Strednom východe,“ povedal pre britský denník Times. Abú Dhabí je hlavným mestom Spojených arabských emirátov. Má však veľkého konkurenta. Susedný emirát Dubaj.
Anglické futbalové kluby sa stali viac ako len investičnou príležitosťou pre Rusov, Američanov, či Arabov.
Pre futbal to však nie je najlepšia správa. Šport sa stal predmetom prestíže a zviditeľnenia. Rekordnú sumu minuli noví majitelia klubu hneď v prvý deň. „Ak bude treba, minieme na ďalšie nákupy aj 200 miliónov libier. Nekúpili sme tento klub len tak, pre nič za nič,“ povedal Sulajman alFahim.
Preplácanie futbalistov má však negatívne dôsledky na fungovanie športového biznisu. Príjmy z futbalu nerastú takým tempom ako náklady. Po čase sa môže futbal dostať do krízy. Takej, aká bola v NHL.