BRATISLAVA. Symbol zmeny, ktorá nás čaká na budúci rok, onedlho zahalí takmer celú budovu Národnej banky. Približne od polovice septembra bude banka skrytá pod obrovským plagátom s jednoeurovou mincou a odkazom, že euro sa onedlho stane našou národnou menou. Pre ľudí, ktorí majú aspoň 19 rokov, to bude už tretia mena.
Odpočíta poslednú stovku
Megaboard, ktorý je dnes zhruba spolovice hotový, dokončia sto dní pred oficiálnym prechodom na novú menu. Plagát bude mať tritisíc štvorcových metrov a začína od 12 nadzemného podlažia Národnej banky.
Tesne po jeho dokončení jeho zmenšenú kópiu odhalí prezident Európskej centrálnej banky Jean-Claude Trichet, ktorý príde v septembri na Slovensko na eurokonferenciu.
Plagát bude stáť dva milióny korún bez DPH (66 388 eur). Peniaze naň idú zo spoločného reklamného eurobalíka, na ktorom sa podieľa Európska komisia aj vláda. Celkovo sa na eurokampaň minie 180 miliónov korún (takmer 6 miliónov eur).
„S megaboardom počíta aj národný plán zavedenia eura. Má to byť vizuálny prvok, ktorý podporuje medzi obyvateľmi i návštevníkmi hlavného mesta povedomie, že zavedenie eura sa blíži,“ povedala hovorkyňa Národnej banky Jana Kováčová.
Aspoň 12 stupňov
Výpovedná hodnota megaboardu je podľa Mareka Knuta, generálneho riaditeľa reklamnej agentúry Publicis/Knut, minimálna. Cieľovými skupinami eurokampane sú predovšetkým penzisti, Rómovia a zdravotne postihnutí. No vzhľadom na to, že megaboard bude len v Bratislave, nie je to pre nich optimálny informačný kanál. „Jeho reklamný a marketingový záber bude minimálny,“ hovorí Knut.
Plagát bude visieť zhruba do jari, keď sa končí eurokampaň. To, kedy presne ho zložia, závisí od počasia. Keď ho budú skladať, teplota by nemala klesnúť pod 12 stupňov.
„Banka aj Európska komisia sa chceli ukázať, to je celé,“ povedal o plagáte Knut. To však podľa neho neznižuje zámer, prečo je megaboard umiestnený práve na budove Národnej banky. „Nedá sa to merať peniazmi ani reklamným záberom. Vnímam to ako symbol, ktorým chcela Národná banka ukázať, že toto sa deje raz za ľudský život a že ona je spúšťačom a nositeľom tejto zmeny,“ povedal Knut.
Výkonná riaditeľka reklamnej agentúry CD Ogilvy Simona Bubánová si na rozdiel od Knuta myslí, že plagát nie je len symbolom, ale má aj svoju reklamnú hodnotu a ľudí osloví.
Vysvetľuje, že plagát je dosť veľký a tým aj efektívny. Myslí si, že u ľudí vzbudí nadšenie a väčší zápal pre euro. „Takéto velikášske veci vždy nejakým spôsobom vyvolávajú určitú náladu v národe a toto je jeden z príkladov,“ povedala Bubánová. Na euroskeptikov, ktorí sú proti euru, to však podľa nej nezaberie.
Obaja reklamní experti povedali, že cena plagátu je primeraná. „Je to najviditeľnejšia plocha na Slovensku, preto to nie je až také drahé,“ povedala Bubánová.