BRATISLAVA. Aj v slovenských obchodoch je už bežné, že tovar pred uplynutím lehoty spotreby zlacnie. Môže za to konkurencia medzi obchodmi a snaha vyhnúť sa stratám pri vyraďovaní starého tovaru.
Obchodníci hovoria, že niektoré skupiny zákazníkov už tieto produkty cielene vyhľadávajú.
Dôchodcovia a mladé rodiny
Predavačka samoobsluhy v Polianke pri Vranove nad Topľou hovorí, že je to podobne ako pri inom akciovom tovare, vyhľadávajú ho najmä starší zákazníci. Pracovníčka potravín v Brezne hovorí, že v ich predajni sa na zľavnené potraviny orientujú ľudia, ktorí sú na tom príjmovo horšie ako dôchodcovia. Tvrdí, že nakupovať lacnejší tovar pred uplynutím záruky vidí najmä viacpočetné mladé rodiny s deťmi.
Tovary s rýchlou spotrebou, ktoré musia odísť z pultov a regálov do dvoch týždňov, sa vo väčšine predajní zvyknú preceňovať zhruba tri dni pred vypršaním času povoleného na spotrebu.
Produkty s dlhšou lehotou spotreby napríklad rok alebo ešte dlhšie, sa preceňujú približne mesiac pred jej uplynutím. Ide najmä o rôzne druhy cukroviniek alebo slaných pochutín.
Najčastejšie klesajú ceny ovocia, zeleniny, mliečnych a mäsových výrobkov alebo majonézových šalátov.
Zľavy na tovary so skrátenou lehotou sa najčastejšie pohybujú medzi 30 až 50 percentami z pôvodnej ceny. Vedúca predajne potravín v Brezne hovorí, že sa im viac oplatí znížiť cenu hoci aj na polovicu, ako tovar nepredať a potom ho s väčšou stratou vyhodiť.
Kurčatá a klobásy
Vo veľkých predajniach patria medzi najčastejšie zlacňované tie produkty, ktoré sú čerstvé iba v deň, keď sa priamo v predajni pripravujú. Niektoré predajne COOP Jednota aj preto pri niektorých tovaroch zlacňujú až o 70 percent.
Niekedy padá cena počas dňa, niekedy aj hodinu pred záverečnou. Ide najmä o pečivo, grilované či varené produkty, ktoré by väčšie predajne na druhý deň ponúkali zbytočne. Tesco takto postupuje pri grilovaných klobásach alebo kurčatách či prílohách.
Malé predajne nevidia dôvody na znižovanie cien pred záverečnou hodinou. Napríklad v bratislavskom obchode Samoška zo siete Rema 1000 pečivo pred záverečnou nezlacňujú.
Podľa jej pracovníčky majú už približný odhad, koľko sa ho predá a podľa toho ho aj nakupujú. Zlacňovať tak potom nie je čo.