Číne to vyšlo. Stala sa superveľmocou

Každá krajina, ktorá organizuje olympiádu, sa chce ukázať iba v tom najlepšom svetle, pretože vie, že bude stredobodom pozornosti celého sveta. Záleží jej, ako to dopadne – zo stránky organizačnej, finančnej, mediálnej i športovej, samozrejme.

Olympiáda je vždy „big deal“

Čína do zabezpečenia olympiády investovala 43 miliárd dolárov (takmer 900 miliárd korún), takmer trikrát viac než organizátori predošlej olympiády v Aténach! A Číňania neponechali nič na náhodu. Vybudovali ohromné štadióny a funkčnú infraštruktúru. Do Pekingu priviedli vodu z vyše tisíc kilometrov vzdialenej rieky Jang-c’-ťiang, mesto zatrávnili a zalesnili. Aby znížili množstvo smogu v ovzduší, prikázali podnikom odstaviť prevádzky a obyvateľstvu obmedzili používanie osobných automobilov. Do mesta nevpustili osoby, ktoré by mohli narušiť priebeh olympiády. Čínski športovci od rána do večera drilovali svoju techniku s cieľom získať najväčší počet medailí a poraziť tak USA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Iste, v dôsledku cenzúry, znečistenia životného prostredia, kultúrneho útlaku mohla Čína utrpieť poriadnu blamáž. Lenže olympiádu zvládla aj komunikačne. Ich mediálni stratégovia si za cieľ vytýčili ukázať Čínu ako dynamickú krajinu hľadiacu s optimizmom do budúcnosti.

Podarilo sa

Pekinskou olympiádou sa Čína definitívne stala svetovou superveľmocou. Ako píše Monica Au, riaditeľka hong-konskej pobočky brandingovej agentúry Landor: „Celý svet sa presvedčil, že táto krajina je schopná dosiahnuť svetovú úroveň v technológiách, architektúre i obchodných zručnostiach.“ V individuálnych športoch a organizovaní podujatí dosiahla dokonca takú úroveň, že mnohé vyspelé krajiny jej dnes len ťažko môžu konkurovať. Čína zaznamenala úspechy aj doma. Obyvatelia sa zoskupili okolo myšlienky vlastenectva, súdržnosti a národnej hrdosti a neboli nikdy takí spokojní ako teraz počas olympiády.

SkryťVypnúť reklamu

Z hľadiska budovania Číny ako značky bude iste zaujímavé pozorovať, ako dlho jej tento imidž vydrží a či prekryje imidž napodobnením kontaminovaných potravín a toxických hračiek „made-in-china“; o dodržiavaní ľudských práv a politických otázkach ani nehovoriac.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu