Olympiáda je vždy „big deal“
Čína do zabezpečenia olympiády investovala 43 miliárd dolárov (takmer 900 miliárd korún), takmer trikrát viac než organizátori predošlej olympiády v Aténach! A Číňania neponechali nič na náhodu. Vybudovali ohromné štadióny a funkčnú infraštruktúru. Do Pekingu priviedli vodu z vyše tisíc kilometrov vzdialenej rieky Jang-c’-ťiang, mesto zatrávnili a zalesnili. Aby znížili množstvo smogu v ovzduší, prikázali podnikom odstaviť prevádzky a obyvateľstvu obmedzili používanie osobných automobilov. Do mesta nevpustili osoby, ktoré by mohli narušiť priebeh olympiády. Čínski športovci od rána do večera drilovali svoju techniku s cieľom získať najväčší počet medailí a poraziť tak USA.
Iste, v dôsledku cenzúry, znečistenia životného prostredia, kultúrneho útlaku mohla Čína utrpieť poriadnu blamáž. Lenže olympiádu zvládla aj komunikačne. Ich mediálni stratégovia si za cieľ vytýčili ukázať Čínu ako dynamickú krajinu hľadiacu s optimizmom do budúcnosti.
Podarilo sa
Pekinskou olympiádou sa Čína definitívne stala svetovou superveľmocou. Ako píše Monica Au, riaditeľka hong-konskej pobočky brandingovej agentúry Landor: „Celý svet sa presvedčil, že táto krajina je schopná dosiahnuť svetovú úroveň v technológiách, architektúre i obchodných zručnostiach.“ V individuálnych športoch a organizovaní podujatí dosiahla dokonca takú úroveň, že mnohé vyspelé krajiny jej dnes len ťažko môžu konkurovať. Čína zaznamenala úspechy aj doma. Obyvatelia sa zoskupili okolo myšlienky vlastenectva, súdržnosti a národnej hrdosti a neboli nikdy takí spokojní ako teraz počas olympiády.
Z hľadiska budovania Číny ako značky bude iste zaujímavé pozorovať, ako dlho jej tento imidž vydrží a či prekryje imidž napodobnením kontaminovaných potravín a toxických hračiek „made-in-china“; o dodržiavaní ľudských práv a politických otázkach ani nehovoriac.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants