Vo februári som si cez internet kúpil mobilný telefón. Po šiestich dňoch som odstúpil od zmluvy a telefón vrátil. Poslal som ho poštou, vrátil sa mi neprebratý s tým, že má poškodený obal. Fotografie zničeného obalu som poslal na Slovenskú poštu, tam mi potvrdili, že ak by doručili takýto zničený balík, prijímateľ ho nemal preberať a mal spísať zápisnicu o poškodení.
Podal som podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu, urobila v spoločnosti, od ktorej som telefón kúpil, kontrolu a zistila porušenie zákona o ochrane spotrebiteľa.
Koncom mája mi napísal majiteľ firmy, aby som vrátil telefón a dostanem peniaze. V doporučenom liste z júna uviedol, že pri výpočte zostatkovej ceny vychádza zo všeobecnej hodnoty telefónu podľa súdnoznaleckého posudku k 29. máju, ktorá bola 5775 korún s DPH. Zo všeobecnej hodnoty odpočítal vyhotovenie súdnoznaleckého posudku za 1600 korún, náhradné balenie od distribútora za 357 korún a opravu v záručnom servise za 1056 korún. Po štyri a pol mesiaci mi vrátil 2 762 korún namiesto 7 320 korún, čo som zaplatil. Postupoval správne?M. S.
Správne ste vychádzali zo zákona o ochrane spotrebiteľa a v zákonnej lehote ste od zmluvy odstúpili.
Podľa § 12, ods. 4 tohto zákona je predávajúci povinný prevziať tovar späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar či za službu. Alebo mu vrátiť preddavok, a to najneskôr v lehote pätnásť dní odo dňa odstúpenia od zmluvy pri zohľadnení nákladov, ktoré vynaložil na poskytnutie služby.
Všetky ďalšie kroky predávajúcej firmy boli v rozpore s literou zákona a uvedené položky, ktoré si od kúpnej ceny majiteľ odrátal, sú neodôvodnené.
Preto odporúčame, aby ste trvali na doplatení kúpnej ceny. Ak predávajúci odmietne, môžete požiadať súd o vyhotovenie platobného rozkazu. Ten vyhotoví poverený sudca ako samosudca bez súdneho pojednávania na základe predloženej dokumentácie.
Autor: Josef Lounek, podpredseda Rady Združenia slovenských spotrebiteľov