BRATISLAVA. Argument, že zníženie spotrebnej dane z pohonných látok sa rozplynie v ziskoch výrobcov a predajcov a neprenesie sa do cien, sa zatiaľ nepotvrdil. V júli štát prestal vyberať spotrebnú daň aj DPH z LPG.
Liter tejto pohonnej látky klesol na väčšine čerpačiek zhruba o 5 korún, čo zodpovedá zrušeným daniam. Kým napríklad v júni liter LPG stál 22 korún, dnes je to 17 korún, v extrémnych prípadoch aj menej ako 16 korún. Kilometer jazdy tak stojí okolo 1,50 koruny, teda asi o polovicu menej ako pri spaľovaní benzínu či nafty.
Zisky pod tlakom
Vývoj cien LPG po zrušení dane dáva podľa Tomáša Novotného z portálu natankuj.sk predpoklad, že podobne by sa to vyvíjalo aj pri benzíne. Vzhľadom na nízke marže predajcov si však myslí, že ak by spotrebná daň z benzínu klesla napríklad o 3 koruny, predajcovia by si z toho pre seba zobrali asi 30 halierov. Zvyšok by ušetril spotrebiteľ. Predajcovia sú totiž opatrní. „Tlak vlády a médií je na nich veľký,“ povedal Novotný.
Zníženie spotrebnej dane Novotný považuje za silný sociálny prístup. Aj preto, že auto dnes už nie je výsadou ľudí z bohatšej, ale aj strednej a nižšej strednej vrstvy. „Zníženie spotrebných daní z benzínu a nafty by sa prejavilo aj na zlacnení všetkých tovarov, keďže významnou súčasťou cien sú práve dopravné náklady,“ povedal Novotný.
Raz tak, raz inak
Podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš ešte ako minister financií tvrdil, že spotrebné dane znížiť netreba, pretože sa to v konečných cenách príliš neprejaví. Vtedy Robert Fico ako opozičný politik žiadal znížiť spotrebné dane o 0,90 koruny na liter benzínu a o 1,80 koruny na liter nafty.
V pozícii premiéra však už používa Miklošove argumenty. Mikloš si zas osvojil časť Ficovej opozičnej rétoriky.
Presadzuje zníženie spotrebných daní z benzínu a nafty v rovnakom rozsahu, ako to kedysi navrhoval Fico. Verí pritom, že to zníži súčasné vysoké ceny pohonných látok, ktoré do astronomických výšok vyhnala rekordne drahá ropa.
Aj Fico chcel v roku 2005 nižšie dane, pretože benzín aj nafta boli rekordne drahé. „Keď krajina zníži spotrebné dane, o dva dni máte cenu na čerpadle na tej istej výške,“ vysvetľoval nedávno premiér Fico, prečo dane nezníži.
Vo volebnom programe však Smer predošlú vládu kritizoval za to, že „zásadným zvýšením spotrebných daní riešila jednostranne podporu podnikania na ťarchu strednej príjmovej vrstvy, dôchodcov, sociálne odkázaných a zdravotne postihnutých“.
Mikloš svoje niekdajšie tvrdenia dnes zmierňuje slovami: „Ja som tento argument používal pri DPH, menej pri spotrebných daniach.“
Vecný rozdiel v snahách oboch politikov je však v tom, že kým pred pár rokmi sme boli len tesne nad minimálnymi sadzbami spotrebnej dane, ktoré pre palivá prikazuje únia, dnes sme vysoko nad. Zmenu spôsobilo spevnenie meny.
Minimálna sadzba pre benzín je 0,359 eura za liter benzínu, čo pred niekoľkými rokmi bolo 15,50 koruny.
Dnes je to však 0,359 eura a teda už len 10,80 koruny. Súčasná vláda má teda oveľa väčší priestor na zníženie dane ako predošlá.