BANSKÁ BYSTRICA. „Prevádzkovať autokemping na Slovensku je náročné, riskantné a ekonomicky málo výnosné,“ tvrdí Anton Bača z Odboru cestovného ruchu Banskobystrického samosprávneho kraja po prieskume dvanástich kempingov v kraji.
Problémom kempingov je nedostatok investícií, z čoho pravdepodobne vyplynul aj pokles počtu zahraničných návštevníkov. Tento rok zaznamenali úrady masívnejšie investície len v jednom z nich, a to v ATC Tajch v Novej Bani. Bača hovorí, že v porovnaní s ostatnými ho možno označiť za kemping novej generácie.
„Zvýšený štandard, čiastočnú modernizáciu, som zaznamenal v štyroch prípadoch. V ôsmich kempingoch je staré, ale udržiavané a relatívne čisté zariadenie v izbách v chatkách a ubytovniach. Sociálne zariadenia boli nové len v jednom prípade, v ďalších piatich sú čiastočne zmodernizované a v siedmich sú pôvodné. Vo všetkých kempingoch boli prípojky na karavany i vymedzené miesta,“ opisuje situáciu v kempingoch Anton Bača.
Počet turistov, ktorí na dovolenku vyhľadávajú kempingy, tento rok klesol približne o desať percent. V priemere sú kempingy v Banskobystrickom kraji vyťažené počas sezóny len na viac ako 50 percent.
Zahraniční turisti menej navštevujú kempingy v kraji, čo sa však nedá zovšeobecňovať. V niektorých kempingoch, ako v Rohoznej, Nemeckej, vo Zvolene a v Kremnici, tvoria zahraniční turisti 80 až 90 percent.
Problémom kempingov v kraji je okrem nízkych investícií aj značenie, chýbajú doplnkové služby, ale aj centrálne informácie o počasí, spojoch, vzdialenostiach do zaujímavých miest, k pamiatkam, kúpaliskám, športoviskám, ich otváracie časy, prípadne ceny vstupného.
Prevádzkovatelia sa sťažujú najmä na nedostatočnú propagáciu kempingov v cudzine, nevyriešené vlastnícke vzťahy či zložité podmienky na investovanie.