Väčšina firiem, ale aj neziskových organizácií a nadácií má dnes funkciu PR pracovníka, alebo aspoň využíva služby PR agentúr. „Vzťahy s verejnosťou sú veľmi dôležité bez ohľadu na to, či ide o mimovládnu, alebo o štátnu organizáciu, alebo o komerčnú firmu,“ vysvetľuje Lenka Škorpilová z agentúry AMI Communications. „Ani jedna z nich predsa neexistuje v izolovanom prostredí a dôveryhodnosť je dôležitá bez ohľadu na to, či ide o firmu vyrábajúcu nejaký produkt, alebo o mimovládku pomáhajúcu opusteným deťom. Aj keď sú okolnosti práce, zisk a motivácia odlišné, profesionalita, flexibilita a nasadenie sú podľa mňa nevyhnutnosťou vždy,“ dodáva.
Stratégia, komunikácia
aj kreativita
Public relations je teda vlastne vytváranie (pozitívneho) vzťahu s verejnosťou. Stačí sa poobzerať a s vynaložených peňazí je jasné, že to firmy s PR myslia vážne; chcú mať skrátka medzi ľuďmi dobré meno.
Na PR odborníkovi záleží, ako sa bude utvárať a ako presvedčivý bude tento obraz firmy na verejnosti. „O čom je PR? To ťažko povedať v skratke, ale je to vlastne kombinácia stratégie, komunikácie a vlastnej prezentácie spoločnosti, ktorá je dnes už prakticky nevyhnutná,“ hovorí Viera Krúpová, konateľka agentúry Divyd.
Hovorí, že táto práca ju najviac zaujala pravdepodobne svojou rozmanitosťou a možnosťou dostať sa k novým témam či informáciám. „Zrejme zo všetkého najviac ma nebaví akýsi pracovný stereotyp a táto práca mi prináša stále niečo nové. Je to zároveň možnosť rozšíriť si obzor a dozvedieť sa viac aj z oblastí, s ktorými som sa predtým nestretla. A to je často veľmi zaujímavé.“
Nájdu sa v nej aj ľudia, ktorých baví komunikácia, práca s textom, so slovami. „Baví ma napríklad hľadanie cesty, aby bola informácia zrozumiteľná a úplná zároveň, baví ma medziľudská komunikácia a nové výzvy, ktoré prichádzajú z rôznych oblastí a smerov. Beriem ich ako hlavolam, ktorý treba vyriešiť. A ja mám hlavolamy rada,“ usmieva sa Lenka Škorpilová. „Od začiatku som bola hladná po skúsenostiach, tešila som sa na nové zážitky a paradoxne aj na problémy, ktoré čakali na riešenie. Takže ak som aj niečo nevedela, nestrácala som čas a hľadala som odpoveď, riešenie.“
Hľadači silných tém
Je to teda práca nestereotypná, tvorivá, určite nie vhodná pre introverta.
Aké zručnosti, vedomosti a povahové vlastnosti si vyžaduje? „V prvom rade je to o komunikácii a schopnosti presvedčiť svojimi argumentmi. Je veľmi dobré, ak PR manažér vie dobre písať a nerobí mu problém zoštylizovať krátku správu alebo spracovať väčší rozhovor,“ vyratúva Viera Krúpová. „A v neposlednom rade je to o kreativite - schopnosti vymyslieť a nájsť to najlepšie riešenie, tú najlepšiu tému, ako klienta prezentovať v médiách.“
Nie je to len také jednoduché: nahádzať do hrnca ingrediencie a päť minút povariť. Často je to beh na dlhšie trate. „Niekedy je pre mňa ťažké čakanie na výsledok mojej práce, ktorý prichádza neskôr. Herec po divadelnom predstavení vie prakticky okamžite, či to predstavenie malo u divákov úspech, no pri našej práci je napríklad budovanie dôveryhodnosti značky beh na dlhú trať a niekedy je potrebné sčasti aj cestu pozmeniť alebo prispôsobiť novým udalostiam,“ hovorí Lenka Škorpilová.
Tvorcovia obrazu
Ľudia pracujúci v oblasti public relation sú mostíkom medzi organizáciami a verejnosťou. Ich úlohou však nie je vytvárať falošne nablýskaný obraz svojho klienta alebo zamestnávateľa a zahmlievať fakty, ale podporiť šírenie pravdivých a pozitívnych informácií. Polopravdy môžu totiž organizáciu poškodiť.
„Úlohou public relation nie je nevyhnutne primať viac ako 100 miliónov ľudí, neustále pripojených na internet, aby medzi sebou prestali šíriť informácie o určitom probléme, ale skôr na nich pôsobiť tak, aby to nakoniec bolo prínosné pre organizáciu aj pre verejnosť,“ výstižne píše David Phillips.
Phillips – jedna z kľúčových postáv public relations vo Veľkej Británii – poskytuje vo svojej knižke Online public relations mnoho postrehov a rád, zdanlivo prostých, ale o to užitočnejších.
Phillips tiež dôrazne upozorňuje na to, že informácie musia byť dodané včas a musia byť spoľahlivé: „Novinár, ktorý nevie, na koho sa má obrátiť, odkaz na www zdroj, ktorý nie je spoľahlivý, nesprávne využívanie komunikačných kanálov – to sú len niektoré z nedostatkov. Odborník na PR sa musí vedieť pohybovať na World Wide Webe, vytvárať knižnice spoľahlivých informácií a komunikovať s ďalšími poskytovateľmi služieb na internete.“.
(gal)