vať do riskantného podnikania, zváži všetky riziká. No a predtým, než odovzdá svoj hlas vo voľbách, podrobne si preštuduje volebné programy kandidujúcich strán.
Človek je vraj racionálne uvažujúca bytosť. Sem-tam ňou síce zmietajú určité vášne, ale väčšinou sa správa racionálne. Prv, kým prejde cez cestu, pozrie sa najprv vľavo – vpravo. Keď vonku prší, vezme si dáždnik. Skôr, než sa rozhodne svoje úspory investovať do riskantného podnikania, zváži všetky riziká. No a predtým, než odovzdá svoj hlas vo voľbách, podrobne si preštuduje volebné programy kandidujúcich strán.
Hlúposti!
Človekom lomcujú emócie viac, než je zdravé. Každý z nás má jednak určitú mentálnu výbavu, ktorú si so sebou nesie od narodenia, a jednak na nás pôsobí rad vonkajších podnetov, ktoré ovplyvňujú našu momentálnu náladu a správanie. Okrem toho žijeme v konkrétnom kultúrno-spoločenskom kontexte, ktorý takisto ovplyvňuje to, ako cítime a konáme. Dnešné či vari večné (?) „každý hrabe len pre seba“ je spúšťačom rozhorčenia či frustrácií mnohých našich spoluobčanov.
Veru tak, ak si spotrebiteľ kupuje napríklad topánky, hypotéku alebo jogurt – v zásade je to jedno, rozhodovanie nikdy nie je čisto racionálne. Áno, aj v prípade rozhodovania sa o hypotéke hrajú významnú rolu emócie, respektíve fenomény, ktoré majú iracionálny základ. Neveríte?
Za všetkým je závisť
Podľa nedávno zverejneného prieskumu napríklad ľudí robí šťastnejšími vedomie, že ich životný štandard vzbudzuje závisť susedov. Je, samozrejme, veľmi ťažké skúmať vplyv závisti na nákupné správanie, no psychológom v tom pomáhajú ekonómovia. Výrobky alebo služby, ktorých hodnota závisí od toho, kto ich má a kto nie, ekonómovia nazývajú pozičným tovarom. Na rozpoznanie takého tovaru slúži jednoduchý test. Skúste si odpovedať na otázku: V ktorom z nasledujúcich dvoch svetov by ste chceli žiť? a) tam, kde všetci bývajú v bytoch s rozlohou 50 m2 a vy máte byt s rozlohou 100 m2 alebo b) tam, kde váš byt má rozlohu 200 m2, no všetci ostatní žijú v bytoch s rozlohou 300 m2? V teste si väčšina ľudí vyberie možnosť a). To znamená, že bývanie je pozičným tovarom. Rovnako ako exotické dovolenky, vlastnenie umeleckých predmetov, dobré vzdelanie, Mercedes-Benz SLK či BMW 5. rady. Ukazuje sa, že najväčšiu závisť spôsobujú tovary a služby, ktoré si môže dovoliť iba tretina populácie (podľa: All You Need is Envy, Y&R).
Takže aj dostať hypotéku môže byť u nás stále ešte prestížnou záležitosťou, ktorá vzbudzuje závisť.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants