Obec z tejto blízkosti ťaží - sťahujú sa sem ľudia z celého Slovenska, ktorí tu hľadajú miesto na bývanie, odkiaľ môžu každodenne dochádzať za prácou. Druhou stranou mince je hluk lietadiel spojený s prevádzkou bratislavského letiska.
Most pri Bratislave má v súčasnosti okolo 1 700 obyvateľov. No ešte do konca tohto roka by ich malo byť viac ako dvetisíc. Podľa starostu Jozefa Pustaja je slovné spojenie dvetisíc obyvateľov ako zaklínadlo, ktoré napomôže ďalšiemu rozvoju. Obci totiž umožní čerpať z eurofondov peniaze aj na iné aktivity ako je oprava ciest.
Obec si napriek blízkosti letiska na nedostatok záujmu developerov nemôže sťažovať. V súčasnosti tu stavia rodinné domy aj nízkopodlažné bytovky sedem developerov na zhruba pätnástich hektároch. Ďalších pätnásť hektárov je na výstavbu bývania pripravených. "Tí developeri, ktorí riadne dokončia terajšie projekty, majú sľúbené ďalšie lokality," hovorí starosta. Zastavaná časť obce sa tak výhľadovo rozšíri o ďalších pätnásť hektárov.
Pridávajú triedu
Iba päť percent obyvateľov Mosta pri Bratislave pracuje v obci. Prevažná väčšina dochádza každý deň do Bratislavy a do dediny sa s týmto cieľom prisťahovali najmä zo stredného a východného Slovenska. V obci si na rozdiel od Bratislavčanov v iných satelitných mestečkách prihlasujú aj trvalý pobyt a deti chodia do miestnej základnej školy. Zatiaľ čo ešte v roku 2002 to vyzeralo na zrušenie školy, dnes je to naopak. Budovu základnej školy sa chystajú zrekonštruovať a nadstavať, materskej škole od septembra pribudne nová trieda pre predškolákov.
Rozvoj infraštruktúry V obci v súčasnosti z peňazí z eurofondov obnovujú cesty. Prednedávnom kompletne zrekonštruovali zdravotné stredisko, kde ordinuje praktický a detský lekár, dvaja stomatológovia a gynekológ. K lepšej občianskej vybavenosti by malo prispieť dobudovanie detského ihriska pre najmenšie deti. S pomocou investora by sa malo zásadne zmeniť futbalové ihrisko. V rámci stomiliónového projektu (3,3 miliónov eúr), ktorý však v súčasnosti podľa starostu brzdia niektorí vlastníci pôdy, tu má vzniknúť Venglošová futbalová akadémia, na ktorú má obec s investorom spoločenskú zmluvu.
K rekreačnému vyžitiu a atraktivite Mostu pri Bratislave a Ivanky pri Dunaji má napomôcť plánovaná premena Ivanského jazera, ktorého okolie sa formuje ako budúca golfová oblasť.
Obec, podobne ako ďalšie v regióne, čaká napojenie kanalizácie na čističku vo Vrakuni. Stavba by mala byť tiež financovaná z eurofondov. "Ak by to nevyšlo, budú to musieť zaplatiť investori. Vychádza to zhruba 22-tisíc korún (730,27 eúr) na rodinný dom," hovorí starosta Pustaj.
Obchvat má vyriešiť tranzit
Hluk lietadiel je holý fakt, s ktorým sa obyvatelia Mostu pre Bratislave musia naučiť žiť. Protesty občanov spred rokov napríklad proti novej leteckej dráhe zostali nevypočuté. "Bežná prevádzka neprekračuje ruch z našej hlavnej cesty. No merače nezaznamenávajú hlukové špičky," vysvetľuje Pustaj. Napríklad keď nad obcou jeden, dva razy do roka prelietavajú stíhačky.
Hluk z cesty, ktorá vedie stredom cez dedinu, by mal vyriešiť dopravný obchvat, ktorý sa podarilo presadiť a bude súčasťou výstavby D4. Ubudnúť a odľahčiť ceste by malo osemdesiat percent dopravy, ktorú dnes predstavuje tranzit.
Vybrané dane z nehnuteľnosti
Daň z pozemkov
- záhrady: 0,30 % z 56 Sk (1,86 eura)/m2
- stavebné pozemky: 1 % z 560 Sk (18,59 eura)/m2
Daň zo stavieb
- stavby na bývanie: 2 Sk (0,07 eura)/m2 plus príplatok za každé nadzemné podlažie
- garáže: 4 Sk (0,13 eura)/m2
Daň z bytov: 4 Sk (0,13 eura)/m2
Zdroj: obec