KOŠICE. Nové cestovné poriadky so zmenenými trasami a názvami niektorých staníc na zastávkach autobusov, električiek a trolejbusov v Košiciach sú predzvesťou zásadných zmien v mestskej hromadnej doprave.
Spoje síce premávajú ešte podľa starých poriadkov, ale len do soboty. Cestujúci v košickej MHD si od zajtra budú musieť zvyknúť na nové linkové vedenie.
Menej liniek, viac spojov
Zmeny sa týkajú troch štvrtín doteraz fungujúcich autobusových liniek, niektoré dokonca zrušia. Podľa Róberta Nagya, riaditeľa dopravy a techniky Dopravného podniku mesta Košice cestujúcim by však mali prospieť.
Na úkor zrušených liniek sa zvýši frekvencia spojov, čím sa skráti aj čakanie na zastávkach.
„Napríklad základný tridsaťminútový interval sa zmení na pätnásťminútový, v špičke bude k dispozícii šesť spojov za hodinu. Cestujúci sa teda nebudú musieť učiť naspamäť cestovné poriadky, pretože každú chvíľu budú mať spojenie.“
Niektoré priame linky nahradia prestupové. Týkajú sa najmä spojov, ktoré premávajú z okrajových častí mesta. „Najmä deťom a študentom sme sa snažili dopravu zabezpečiť tak, aby v špičke nebolo potrebné prestupovať, aby nevznikali kolízne situácie,“ povedal Nagy.
Efekt pre mesto
Racionalizácia dopravy v Košiciach by mala priniesť efekt aj pre samotný podnik a mesto, ktoré je jeho stopercentným akcionárom.
Kostrou ostáva električková a trolejbusová doprava. Menší počet autobusov zníži potrebu dotácií z mestského rozpočtu na nákup nových vozidiel. Podľa generálneho riaditeľa DPMK Michala Tkáča, aj keď sa úspora nedá jednoznačne vyčísliť, pri piatich autobusoch predstavuje okolo 50 miliónov korún.
Podnik pripravil zmeny v spolupráci s mestskými časťami.
„Mesto si objednalo na tento rok nižší objem výkonov. Rozdelenie vozokilometrov na mestské časti vyplýva z našich prieskumov a z pripomienok miestnych samospráv,“ povedal Nagy.
Nové podmienky
Naposledy prešla mestská hromadná doprava v Košiciach zmenami v roku 1999. Terajší veľký tresk si podľa vedenia podniku vyžiadali nové podmienky.
„Zmeny si vynútil rozvoj mesta. Vznikli nové obchodné centrá, presťahovali sa školy, zmenili sa nároky na hromadnú dopravu v mestských častiach. Desať rokov sa nerobilo takmer nič, problémy sa neriešili systematicky,“ argumentuje Nagy.
Ako Nagy povedal, riešenie dopravy je orientované viac na prestupovanie, ako majú napríklad v Prahe, Brne či Ostrave.