Kúpeľníctvo si zaslúži profesionálnu šancu

Medzi kúpeľné miesta nepatria iba územia, kde zo zeme vyvierajú termálne, či studené pramene minerálnej vody, alebo náleziská bahna. Kúpele sa zakladajú i na mors-kých pobrežiach, vo vysokých horách a všade tam, kde sú priaznivé klimatické podmienky.

Práve pri súčasnom nezdravom životnom štýle so sedavým zamestnaním, stresmi, nedostatkom pohybu, workoholizmom a podobnými rizikovými faktormi, tzv. civilizačných chorôb nadobúda kúpeľníctvo stále väčší význam. Spája sa v ňom stále viac navzájom liečba, prevencia i spoločenský život, a podľa svetových štatistík kúpeľníctvo vzrastá nebývalou mierou, veď napríklad v Nemecku sa ročne zvyšuje o 60 %. Ako však vyzerá situácia s kúpeľníctvom na Slovensku?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SPORADICKY VYUŽÍVANÉ WORKSHOPY

Na Slovensku sa nachádza okolo 1300 minerálnych prameňov, z toho je z nich iba dvadsaťtri využívaných ako základ liečebnej a rehabilitačnej terapie. Hoci sú kúpeľnícke komplexy na Slovensku pomerne dobre vybavené a poskytujú kvalitné stravovacie a ubytovacie služby, manažment takmer všetkých za posledné roky doslova bojuje o klientelu. Jednou z možností jej získania je aj účasť na workshopoch kúpeľníctva. Porovnajme MADI - medzinárodný workshop slovenských a českých kúpeľov, ktorý sa uskutočnil koncom minulého roka v Prahe s ďalším, zrealizovaným nedávno pri príležitosti konania medzinárodného veľtrhu cestovného ruchu v nemeckom Stuttgarte.

SkryťVypnúť reklamu

MADI JE DOBRÁ ŠKOLA

Kúpeľníctvo a zdravotná turistika predstavujú v súčasnosti veľmi modernú a dynamicky sa rozvíjajúcu oblasť cestovného ruchu. Prezentácia kúpeľných miest je preto vhodnou príležitosťou pre marketingových pracovníkov širokého spektra kúpeľníctva. V Prahe okrem tzv. bleskového workshopu zorganizovali aj odborný seminár pre lekárov a odborný personál. Na workshope mali možnosť prezentácie v materinskom a následne anglickom jazyku všetky české i slovenské kúpele, prihlásilo sa ich však iba okolo dvadsiatky. Zo Slovenska to boli Trenčianske Teplice, termálne kúpalisko Vincov les, Kúpele Sliač a Kováčová, Kúpele Turčianske Teplice i Kúpele Štrbské pleso, ktoré sa ako jediné prezentovali aj v angličtine. Kvitovali sme návštevnícku účasť niektorých ďalších zástupcov slovenských kúpeľov, ktorí aspoň takto teoreticky naberali užitočné skúsenosti. Nie je totiž jednoduché do trojminútovej prezentácie zaradiť to najdôležitejšie - a zároveň zaujať obchodnú klientelu. MADI však ponúklo zaujímavý a flexibilný model kúpeľníckeho workshopu, ktorý sa s menšími úpravami dá použiť na rozličných workshopoch všade vo svete.

SkryťVypnúť reklamu

NEMECKO MILUJE KÚPELE

Podľa nemeckých štatistík si kúpeľnícku dovolenku plánuje ročne asi 20 miliónov Nemcov. Aj to bol dôvod na usporiadanie kúpeľníckeho workshopu v Stuttgarte. Zúčastnili sa ho síce iba zástupcovia Trenčianskych Teplíc, Dudiniec, Bardejova a cestovnej kancelárie SATUR, v spolupráci so Slovenskou agentúrou pre cestovný ruch, ale vzišla zaujímavá aktivita, ktorá zaznamenala plnú sálu nemeckých záujemcov. Aký bol dôvod účasti na tomto workshope - na to sme sa opýtali niektorých zástupcov našich kúpeľov a cestovných kancelárií zo Slovenska.

EMA BLEYOVÁ - SATUR BERLÍN

SATUR ponúka okrem širokého spektra aktívneho i pasívneho cestovného ruchu aj možnosti kúpeľníctva. Naším cieľom v Stuttgarte bolo v spolupráci so SACR zviditeľnenie Slovenska a získanie nových klientov pre našu cestovnú kanceláriu. Spolupracujeme veľmi dobre s niekoľkými slovenskými kúpeľmi; našimi najväčšími partnermi sú Piešťany, Trenčianske Teplice, Dudince a Bojnice. Každé tri týždne otáčame jeden autobus nemeckých klientov z Berlína na Slovensko do kúpeľov, ale máme aj veľa individuálnych nemeckých klientov.

SkryťVypnúť reklamu

MUDR. PETER ADOLF - DUDINCE

Naša spoločnosť prevádzkuje v Dudinciach liečebné domy Smaragd a Rubín a balneoterapiu Krištáľ. Od roku 1990 chodíme na nemecký trh a za tieto roky sme zistili, že má väčšiu výhodu prezentácia na špecializovaných workshopoch, ako účasť prostredníctvom veľtrhových stánkov. Klasika je tá, že k nám chodia väčšinou rentneri (dôchodcovia). Dôvod je úplne jednoduchý a prozaický: títo klienti vyhľadávajú rozhovor s lekárom - to, čo im v Nemecku chýba. Takže nemeckí dôchodcovia sú naši najčastejší klienti. Za rok 2000 sme prijali a liečili takmer 800 nemeckých pacientov a ich záujem neustále narastá. Veď v Nemecku stojí napríklad jeden sírový neprísadový kúpeľ 70 DEM, u nás však celý jeden ošetrovací deň ich príde na 56 DEM. Celotelová klasická masáž v Nemecku predstavuje 32 DEM - u nás 50 Sk. Okysličovací kúpeľ OXYMAX stojí u nás 35 Sk alebo 5 DEM - v Nemecku 35 DEM… A takto by sme mohli pokračovať s ďalším porovnávaním. My však skôr bojujeme o slovenských klientov. Problém bol v tom, že v predošlých rokoch bola naša cenová politika postavená tak, že aj slovenskí klienti mali tzv. nemecké ceny - a odozva bola zákonite nulová. V súčasnosti sú už naše ceny pre slovenských klientov prispôsobené našim príjmom. Naším cieľom je prežiť rok 2001 - získať dostatok klientov, lebo sociálne poisťovne nám obsadzujú lôžka asi na 60 %. O zvyšok sa musíme postarať sami. Prečo sa napríklad Fíni chodia liečiť do Maďarska? Lebo majú tisíc jazier, ale ani jeden minerálny prameň. Ale prečo nechodia fínski klienti k nám? Lebo sme vo Fínsku nezrealizovali účinnú propagáciu našich kúpeľov.

SkryťVypnúť reklamu

MUDR. ANDREJ JAČICA - BARDEJOVSKÉ KÚPELE

Aj my bojujeme o klientelu. Začíname už pôsobiť aj na nemeckom trhu; doteraz sme mali najviac ruskú klientelu, ale jednotlivcov napríklad aj z arabských štátov. Ročne sa u nás lieči 17-18 tisíc ľudí, reálne by sme však mohli ponúknuť služby s 1100 lôžkami minimálne 20 tisíc klientom. Záujem je v Bardejove nielen o našu minerálnu vodu, ale aj o prekrásne okolie. Liečime choroby pohybového ústrojenstva, ochorenia tráviacieho systému, diabetes, horné dýchacie cesty i detských diabetických pacientov. Aj tak však súčasná obsadenosť našich kúpeľov sa pohybuje iba na 50-60 %. Snažíme sa túto situáciu zmeniť a veríme, že sme na dobrej ceste.

ANDREJ PUČEK - ZVÄZ KÚPEĽOV A ŽRIEDIEL SLOVENSKA

Naším cieľom v Stuttgarte bola prezentácia nášho zväzu a poskytnutie priestoru pre našich kúpeľníckych členov, aby sa prezentovali sami.

SkryťVypnúť reklamu

+ ZÁSTUPCA KÚPEĽOV TRENČIANSKE TEPLICE

S radosťou konštatujeme, že minulý rok bol pre nás úspešnejší, ako predchádzajúci. Problém vnímame skôr v nejasnosti okolo sociálnej poisťovne a stále očakávame schválenie zákona o kúpeľ-níctve. V súčasnosti berieme a neodmietame žiadnych pacientov. S platbami našťastie zatiaľ nemáme problémy. V Nemecku máme prostredníctvom spoločnosti Euromed okolo 15 partnerov a stále vzrastajúci počet pacientov nielen z Nemecka, ale aj z Rakúska, Holandska, Čiech a iných krajín. Vekový priemer našich klientov sa pohybuje nad 65 rokov. Domnievam sa, že takáto prezentácia alebo workshop by mal byť zorganizovaný na každom veľtrhu. Hoci vyzvané boli všetky kúpele, ale zúčastnili sa iba štyri. Škoda.

ČO NA TO SACR?

SkryťVypnúť reklamu

Podľa slov riaditeľky Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR) Ing. I. Magátovej: „Organizovanie workshopov kúpeľníctva je veľmi dôležité a SACR bude ich uskutočňovanie podporovať. Jednak sú menej finančne náročné a javí sa nám, že majú väčší efekt. Následne ide totiž o konkrétne obchodné rokovania o cenách a naša agentúra vopred zabezpečuje účastníkov z krajiny, kde sa workshop realizuje, lebo máme záujem o klientov z tejto krajiny. V súčasnosti sú kúpele jedným z najžiadanejších produktov na Slovensku. Treba si uvedomiť, že do kúpeľov sa nechodí na pár dní, ale aj na tri týždne. Nemecký klient je pre nás zaujímavý aj z toho dôvodu, že Nemci ozaj uznávajú kúpeľnú liečbu a majú o ňu záujem. Oproti tomu napríklad severské krajiny taký záujem neprejavujú. Veľtrh a popri ňom uskutočnenie workshopu má síce niečo do seba, ale konkrétni odborníci tu majú dosť nabitý program, a preto by sa mali workshopy od veľtrhov oddeliť. Časovo ich treba nacieliť na iný termín - v budúcnosti mienime využiť mimoturistickú i mimoveľtrhovú sezónu. Naši potencionálni záujemcovia by si mohli vyhradiť azda viac času na takto organizované workshopy. Počas ITB Berlín sme rokovali s najväčším nemeckým touroperátorom na kúpeľnú liečbu - spoločnosťou Euromed a ich predstavitelia nám prisľúbili, že vyčlenia určité finančné zdroje pre Slovensko, aby sme mohli zorganizovať kúpeľnícky workshop. Mal by sa konať predbežne v posledný októbrový týždeň tohto roka v troch nemeckých mestách. Tentokrát sa však budeme orientovať predovšetkým na nemeckú laickú verejnosť - predtým sa bude konať mediálna kampaň v nemeckej televízii, rozhlase i tlačených médiách. Budú tam konkrétni lekári z jednotlivých kúpeľov, ktorí sa budú môcť nemecky porozprávať so záujemcami z tejto krajiny. Na tomto workshope si budú môcť nemeckí klienti priamo kúpiť konkrétne poukazy do našich kúpeľov. V súčasnosti navštevuje slovenské kúpele okolo dvadsaťtisíc nemeckých klientov, čo je ozaj za-ujímavý počet. Škoda je, že kúpele nevyužívajú možnosť workshopov - my ich však nemôžeme prinútiť, ani im uhradiť režijné náklady na prezentáciu. Práve malé kúpele, ktoré nemajú také zázemie, sú skôr ochotné venovať viac finančných prostriedkov do propagácie, ako naše veľké kúpele - taká je naša skúsenosť. Tvrdia, že nepotrebujú propagáciu - ale každá propagácia je iná, výnimočná a nikdy nemôžeme vopred povedať, že tento work-shop ovplyvní našu budúcu klientelu výborne a iný vôbec. Nie sme až natoľko známa krajina, a preto je krátkozraké si myslieť, že i bez prezentácií sa bude počet našej klientely zvyšovať. Treba si uvedomiť, že veľa ľudí chodí aj do okolitých krajín, t.j. Maďarska, Rakúska alebo Čiech práve preto, že neustále opakujú svoju účinnú propagáciu. Napríklad v Karlových Varoch nemajú t. č. ani jednu voľnú posteľ - práve z dôvodu kvalitnej a opakovanej propagácie“.

SkryťVypnúť reklamu

AKO ĎALEJ?

Ostáva nám iba veriť, že budúcnosť slovenských kúpeľov bude istejšia, ako doteraz. Mnohé z nich volajú po rekonštrukcii, ale túto otázku by bolo potrebné riešiť skôr prostredníctvom tuzemských či zahraničných investorov, príslušných fondov, grantov a iných dotácií. Rada pre manažment slovenských kúpeľov by mohla znieť aj takto: vypracovať kvalitné a zaujímavé projekty a intenzívne hľadať príslušné zdroje na ich financovanie. Niekedy však stačia zaujímavé doplnkové, tzv. animačné služby, prostredníctvom ktorých sa zabezpečí naplnenie voľného času kúpeľných klientov. Nemusí to byť vždy práve filmový festival, stačil by aj šikovný realizačný tím animačných pracovníkov, ktorým život hrou nie je neznámy pojem. Veď nie každý kúpeľný hosť si môže zo zdravotných dôvodov dovoliť venovať sa horolezectvu, turistike alebo náročnejším športom. Kúpeľný a zdravotný turizmus na Slovensku je predurčený svojou východiskovou situáciou, ktorá je pomerne problematická. V najbližších rokoch sa nám ju zrejme podarí iba čiastočne zmeniť nielen čo do stavu zariadení, ale aj prístupu, filozofie a etablovania sa na tuzemskom i zahraničnom trhu. Situácia nie je ideálna - naše kúpeľníctvo bolo predtým orientované predovšetkým na liečbu, ale v súčasnosti sa klienti nedožadujú iba jeho liečebnej stránky, ale aj rekreačnej, oddychovej, dovolenkovej. Preto sa musia naše kúpeľné zariadenia orientovať aj iným spôsobom - ako všade vo svete. Veď v súčasnosti sa zaujíma iba menšinová klientela výlučne zo zdravotných dôvodov o liečebné pobyty. Iné predstavy majú ľudia, ktorí od kúpeľov očakávajú širokú ponuku služieb, za ktoré sú, pravdaže, ochotní minúť nemalé finančné prostriedky. Liečebné hľadisko by sa malo týkať iba určitej konzultácie, ostatné služby by mali riadiť špecializovaní manažéri, ktorí by ponúkali dokonalé doplnkové služby so zaujímavým animačným programom.

SkryťVypnúť reklamu

EVA KRAJMEROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 579
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 295
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 710
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 097
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 318
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 856
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 404
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu