/p>
BRATISLAVA. Mestám a ich políciám sa nepáči, že už o pár týždňov prídu o možnosť pokutovať prirýchlych vodičov.
Zákon o cestnej premávke síce prezident parlamentu vrátil pre výhrady k rozšíreniu úsekov diaľnic, ktoré môže štát stavať aj na cudzích pozemkoch, a k vodičským skúškam. Poslanci koalície však už ohlásili, že ho opäť schvália. Účinnosť zákona sa tak posunie zrejme iba minimálne.
Združenie miest a obcí Slovenska teraz hovorí, že zákon oslabí možnosti miest chrániť obyvateľov pred cestnými pirátmi.
Dnes zákon mestským policajtom umožňuje pokutovať vodičov, ktorí nerešpektujú dopravné značenie, teda aj obmedzenie rýchlosti. Nový zákon už vymedzuje presne, o ktoré značky pôjde, a najvyššia dovolená rýchlosť medzi nimi nie je.
Zobudili sa neskoro
„Myslíme si, že zákon by mal mestám umožniť dbať na vyššiu bezpečnosť na svojom území,“ hovorí podpredseda ZMOS Jozef Turčány.
Priznáva, že už je neskoro presadzovať požiadavky do nového zákona. „Naše priority smerovali najmä k navrhovanému úplnému zákazu parkovania na chodníkoch, čomu sa podarilo zabrániť.“
ZMOS väčší tlak nevyvinul aj preto, že drahé radary zatiaľ používali len v niekoľkých mestách, napríklad v Trenčíne, Prievidzi či Nových Zámkoch. Náčelník mestskej polície v Prievidzi Marián Mikula pred schvaľovaním zákona poslal všetkým 150 poslancom parlamentu list, kde ich žiadal o prehodnotenie rozhodnutia. „Zareagovali len dvaja.“
Minister vnútra Robert Kaliňák začiatkom júla v parlamente pred hlasovaním poslancov zmenu obhajoval. „Mestské polície majú na starosti verejný poriadok, nie dopravu. Keď mali k dispozícii radar, nerobili nič iné, len merali a verejný poriadok im bol ukradnutý,“ povedal.
Keď mestá vyberali pokuty za rýchlosť, porušovali podľa neho navyše zákon, lebo tieto peniaze majú byť príjmom štátneho rozpočtu.
Mikula oponuje, že zákon nič také nehovorí. „Naopak, hovorí, že mestská polícia má riešiť priestupky na úseku dopravy, ktoré vyplývajú z porušenia dopravného značenia. A že pokuty uložené v blokovom konaní sú príjmom obce.“
Polícia chce mať prehľad
Ministerstvo vnútra dnes priznáva, že „súčasná úprava spôsobovala názorovú nezhodu aj v radoch odborníkov a ministerstvo preto navrhlo novú – právne jasnú úpravu.“
Ďalším dôvodom je podľa Silvie Mihálikovej z jeho tlačového oddelenia aj to, že o pokutách uložených mestskými policajtmi sa nedozvedia štátni policajti a priestupky tak nie sú v karte vodiča. „Návrhom nového zákona ministerstvo pritom sleduje najmä preventívno-výchovný cieľ, a to prísnejším postihom notorických priestupcov.“
Dopravný expert Jozef Drahovský vo svojom blogu píše, že mestským polícajtom by právo merať rýchlosť zostať malo, ak budú dbať najmä na bezpečnosť chodcov. „Bohužiaľ, sú aj takí, ktorí merajú len niekoľko metrov pred značkou koniec obce. Má to jediný prínos, a tým sú peniaze do mestského rozpočtu.“