Cítite sa super aj vy?
„Nepochybne. Aj keď viem, že moje pocity nemôže pochopiť nik, čo nemá v nohách kilometre a v hlave úžasnú atmosféru Tour. Naozaj neopísateľná zmes driny, trojtýždňového stresu a výslednej úľavy.“
Na trati dlhej 3 500 kilometrov ste ani raz nespadli, nemali ste technický problém so strojom. Šťastie alebo predvídavosť?
„Nebudem mudrovať, skôr šťastie. Párkrát som okolo seba videl nepríjemné kolízie, začul rachot. Dobre viem, ako sa niektorým šliapalo, keď si už v úvodných etapách narazili bok, koleno, lakeť.“
A čo subjektívne krízy?
„Zlých dní som mal viac. Niekedy mi nešli nohy, inokedy bola slabosť v hlave. Ale žiadny stav, že by som mal na mále. Myšlienky o odstúpení som nemusel zaháňať ani raz.“
Veľké meno ste si urobili v kráľovskej alpskej etape. Je triumf na špeciálnej horskej prémii na Col de la Croix de Fer v nadmorskej výške 2067 vaším vrcholom kariéry?
„Samotná prémia nie, skôr celkový výkon v dvestokilometrovom úniku v tejto etape. Zaradil by som ho tesne za vlaňajší titul majstra sveta do 23 rokov.“
Po stúpaní na Galibier ste sa odpútali aj od víťaza oboch časoviek Schumachera. Ako ste sa rozhodovali?
„Pred očami som mal jasný cieľ – prevziať v cieli na stupni víťazov červené číslo pre najaktívnejšieho jazdca etapy. V kráľovskej etape sa cení dvojnásobne. Cítil som sa dobre, tak som v kopci nastúpil a vyšlo to.“
Nepomýšľali ste, že potiahnete únik až do cieľového stúpania na Alp d Huez?
„Ani náhodou. Od začiatku úniku bolo jasné, že vyjsť osamotený na Col de la Croix je maximum. Nielen pre mňa, ale pre každého odvážlivca v etape s takýmto profilom.“
V druhej 53–kilometrovej časovke ste tiež išli nad očakávanie. Vraj ste ju mohli vypustiť?
„Určite som nešiel na doraz. Išlo o poradie okolo 60.miesta, čo nebola zvláštna motivácia. Ťahal som s chuťou.“
Akú mieru cyklistickej slobody ste mali v tíme Milram?
„Vysokú. Ak som sa cítil vyraziť dopredu, nik mi nebránil. Pri dojazdoch etáp bolo jasné, že náš tím pracuje na Erika Zabela. Nemal som s tým žiadny problém.“
Nosili ste starším vodu?
„V tejto činnosti sme sa striedali viacerí pravidelne.“
S kým ste boli v izbe?
„S Nemcom Björnom Schroederom. Dalo sa, rozumeli sme si.“
Radili ste sa aj s osobným trénerom Nemcom Thomasom Schediwiem? Nezavelil vám do útoku v Alpách on?
„Priamo nie. Ale boli sme v kontakte. Esemesky, zhruba každý druhý deň sme sa zhovárali. Dobrý odborník, budeme spolupracovať ďalej.“
Tri týždne v kuse ste mali jasný program: napoludnie štart. Čo ste raňajkovali?
„Naozaj bolo niekedy umenie najesť sa. Striedal som müsli s bagetami. Tie Francúzi robia naozaj chutné.“
Počas Tour sa objavili aj technické novinky. Čo hovoríte na elektrický prehadzovač?
„Chlapci z Gerolsteineru si ho pochvaľovali. Ja musím vzdať hold svojmu stroju Colnago. Ani raz ma nezradil.
„Vyhral Tour najlepší?
„Určite. Carlos Sastre je pán cyklista. Žičím mu to, príjemný chlapík, i keď sa špeciálne nepoznáme. Úprimný typ.“
Na budúci týždeň v sobotu sú na programe olympijské preteky v Pekingu. Išli by ste?
„Už pred časom som povedal, že veľmi rád. Myslím, že by som stihol zregenerovať. Ale keď sa situácia s nomináciou vyvinula, ako je, radšej sa tým nebudem trápiť.“
Čo ste si vraveli pred štartom Tour v Breste a čo hovoríte teraz?
„V Breste som cítil obrovský rešpekt, možno trochu strach. Teraz si myslím, že v úvodných etapách som mohol ísť odvážnejšie. Že som tam mohol dať viac. Ale to môže človek povedať, až keď zvládne alpské útrapy. Tour je obrovská skúsenosť, tempo ako nikde inde, únava sa prejavuje inak, všetko je iné. Jedinečné.“
Peter Velits
Narodený: 23.2.1985,
Bratislava
Výška: 181 cm
Hmotnosť: 63 kg
Kariéra:
2008 Team Milram
2007 Wiesenhof Felt
2005-2006 Konica Minolta
2004 Dukla Trenčín
Úspechy:
2005 1. Giro delle Regioni
2006 1. GP Tell
1. Giro del Capo
2007 majster sveta do 23 rokov
1. GP de Fourmies
Technické novinky a zaujímavosti z Tour de France 2008
Elektronická prehadzovačka
Pretekár namiesto páčky a mechanického presunutia reťaze pohodlne stlačí gombík, o zmenu prevodov sa potom už postará elektrický motorček, ktorý spolu s batériou váži asi 200 gramov. Počas 4. etapy novinku ako prvý využil Nemec Sebastian Lang z tímu Gerolsteiner. Elektronická pomôcka nie je úplnou novinkou. Firmy Shimano a Campagnolo ju vyvíjajú už niekoľko rokov. Prehadzovačka je v porovnaní s klasickou rýchlejšia a umožňuje pohodlne zmeniť prevod aj v náročnom stúpaní. Jej mínusom je okrem vyššej hmotnosti to, že ak sa pokazí, nemôže cyklista zmeniť prevod.
11 – prevodov vzadu
Krátko pred začiatkom Tour dostali všetky tímy od svojich dodávateľov nové kazety na zadné kolesá s 11 prevodovými kolieskami. Dosiaľ bol najvyšší počet desať. Pre to, že pretekári nemali túto novinku odskúšanú, mali možnosť vybrať si, či ostanú pri osvedčenom desaťkolečku alebo prejdú na novinku.
Asymetrický prevodník
Bicykel víťaza Tour de France Carlosa Sastreho mal jeden nepatrný rozdiel oproti konkurencii. Prevodník nemal klasický okrúhly tvar, ale mierne elipsový. Asymetrické ozubené koleso zohľadňuje fyziológiu šliapania a vďaka vypuklejšej časti umožňuje jazdcovi lepšie využiť záber. Sastre používa prevod Q-Rings od španielskej firmy Rotor. Server cyclingnews píše, že podľa nezávislej štúdie prevody Q-Rings zvýšia výkon pretekára o 4,1 % pri rovnako vynaloženej sile. Rovnaká snaha, lepší výsledok.
Doping mal červenú
Antidopingoví komisári po prvý raz prichytili cyklistov užívajúcich tretiu generáciu krvného dopingu, preparát CERA. Boli úspešní vďaka tomu, že výrobca pridal do liečiva látku, ktorá je v moči veľmi ľahko zistiteľná, firma Roche sama ponúkla spoluprácu na dolapenie hriešnikov. Na Tour nimi boli Manuel Beltran, Moises Duenas a Riccardo Ricco.
(sb)