Jason Morrow,
Salt Lake City, Utah, USA
Vaša otázka nám pripomína nášho priateľa, investičného manažéra veľaváženej spoločnosti zo Stredného Západu, ktorý jedného dňa šiel do práce, zaparkoval auto na zvyčajnom mieste a potom zistil, že sa z neho jednoducho nedokáže prinútiť vystúpiť.
„Myslím, že som zostal na jednom fleku o deň dlhšie, než bolo zdravé,“ žartoval neskôr. Keď sme sa ho spýtali, čo sa stalo, odpovedal: „To nebola jedna konkrétna vec. Bolo to všetko dohromady.“ Nečudo, že sa vrátil domov a telefonicky dal výpoveď.
Väčšina ľudí sa určite nerozhodne, že už sú vo svojej firme pridlho, takýmto dramatickým spôsobom.
Zvyčajne sa vám do mysle vkradne úzkosť súvisiaca s prácou a tá potom bujnie, až kým vás nepohltí.
A to sa môže stať rovnako na začiatku kariéry, ako aj po dlhšom čase.
Dni, keď ste po promócii nastúpili na prvé najlepšie miesto, čo bolo dostupné, a zostali tam, koľko ste vydržali, bez ohľadu na frustráciu, sú minulosťou. Dnes nie je nič nezvyčajné počuť o absolútne legitímnych kariérach, vybudovaných na rôznych pracovných funkciách.
Takže späť k vašej otázke, ako sa dá zistiť, že je načase pohnúť sa ďalej? Nedefinovali by sme konkrétne kritériá, skôr by sme ponúkli štyri otázky, aby vám pomohli nájsť odpoveď.
Prvá je taká jednoduchá, že to hraničí až so samozrejmosťou, ale fakt, že mnohí ľudia sa jej vyhýbajú, vrátane nášho priateľa, ktorý skončil v pasci svojho auta – mimochodom, bol to absolvent Harvardu – nás núti jasne ju tu vymedziť.
Chce sa vám každé ráno ísť do práce?
Toto nie je otázka na dlhé premýšľanie.
Nadchýna vás vyhliadka na každodenné chodenie do práce, alebo vás skôr desí? Pripadá vám práca zaujímavá a zmysluplná, alebo sa mesiac po mesiaci len automaticky prepracúvate k ďalšej výplate? Učíte sa stále niečo nové a vyvíjate sa?
Poznáme ženu, ktorá pracovala sedem rokov ako konzultantka. Mala rada svoju firmu a pôvodne si plánovala kariéru v nej, ale odrazu si začala všímať, že si želá, aby mal každý víkend päť dní.
„V podstate som sa cítila, akoby sme dávali dokopy hrubizné knihy, v ktorých sme radili ľuďom, ktorí toho vedia viac než my,“ vysvetlila. „Každý deň v práci som sa cítila trochu viac ako pokrytec.“
Teraz je šťastná, že „pracuje „na frontových líniách“, aby sme ju citovali, na oddelení marketingu maloobchodnej firmy. Po druhé, radi trávite čas so spolupracovníkmi, alebo vás skôr privádzajú do zúfalstva?
Netvrdíme, že by ste mali ostať vo firme len preto, že chcete grilovať so svojím tímom každý víkend, ale ak sa necítie dobre s ľuďmi, s ktorými trávite desať hodín denne a nevážite si ich, môžete si byť istí, že napokon sa rozhodnete z organizácie odísť. Prečo teda neodísť radšej skôr ako neskôr a nezačať pestovať vzťahy vo firme, kde zrejme naozaj zakotvíte?
Po tretie, pomáha vám vaša firma plniť svoje osobné poslanie? V zásade ide v tejto otázke o to, či sa vaša pozícia prekrýva s vašimi životnými cieľmi a hodnotami. Nenúti vás napríklad cestovať viac, než vám je milé vzhľadom na rovnováhu prácovného a súkromného života? Ponúka vám dostatočné uplatnenie vzhľadom na vaše ambície?
Na takéto otázky neexistuje odpoveď v zmysle správne alebo nesprávne, ide len o pocit, či investujete svoj čas vo firme správnej pre vás, alebo nie.
Po štvrté a posledné, viete si predstaviť sám seba vo firme o rok? Použili sme tento časový úsek, lebo toľko zvyčajne trvá nájsť nové, lepšie miesto, keď sa už rozhodnete odísť. Takže sa zahľaďte do budúcnosti, nakoľko sa vám to podarí, a predpovedzte si, kde budete v rámci firmy, akú prácu budete robiť a kto vás bude riadiť. Ak ten scenár vo vás vzbudí čokoľvek menšie ako radosť a nadšenie, tak je váš rozbeh príliš krátky. Alebo: ste na najlepšej ceste odstať pridlho.
Jednoznačne povedané: Nenavrhujeme, aby ľudia odišli pri prvom závane nespokojnosti. Bez ohľadu na to, kde pracujete, raz určite zažijete ťažké časy a dokonca neznesiteľne nudnú úlohu, aby ste prežili krízu alebo aby vás povýšili.
Nemá však veľmi zmysel ostávať donekonečna vo firme pre nerozhodnosť. Odomknite si dvere a odíďte.
Myslím, že som zostal na jednom fleku o deň dlhšie, než bolo zdravé.“
Manažér
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.