Mladí slovenskí výtvarníci Michal Czinege, Michal Černušák, Juliana Mrvová a Rastislav Sedlačík v projekte Medzi mestom a prírodou prezentujú pod kuratelou Ľudmily Poláčkovej nový prístup k maľbe a ponúkajú subjektívny autorský pohľad na svet mesta, svet prírody a na ich spojitosti. Ich diela v Make up Gallery v Košiciach prinútia diváka pristúpiť bližšie.
Intimita a megaloman
Prostredie prírody sčasti zastupuje tvorba Michala Czinegeho, ktorého predimenzovaná pointilistická technika maľby pomocou škvŕn pôsobí, akoby subjekt nazeral na svet cez termokameru. Veľmi osobitým spôsobom maľby zachytáva autor dej odohrávajúci sa v prírode. Intimitou priestoru a pokojom, ktorý vyžaruje z obrazov, poukazuje na niektoré momenty zo života a vytvára obrazy s veľmi súkromnou atmosférou.
Naproti tomu z tvorby Michala Černušáka srší dynamickosť až hektika mestského života, zanecháva pocit masovosti a preľudnenosti veľkomesta. Obrazy fascinujú ponímaním priestoru a technikou spracovania, v prvom pláne sú zachytené detaily konkrétnych ľudí a situácií, nasleduje postupný rozptyl formy efemérne sa strácajúci v diaľke. Autor umocňuje pocity zo zobrazovanej fantazijnej reality tým, že kombinuje maliarske techniky (akryl, striekanie) s jasnými žiarivými farbami v kontraste s neutrálnou sivosťou.
Megalomanskému civilizačnému prostrediu oponujú meditatívne plátna Juliany Mrvovej. Obrazy popierajú spätosť s reálnymi fotografiami, ktoré sú základom ich kompozície. Amorfné tvary uložené na plátno zapúšťajú jemnú sieť koreňového systému rozpúšťajúcej sa farby do štruktúry plátna.
Diváka privedú do mikrokozmu života plného fascinujúcich tvarov evokujúcich niekde rastlinu, niekde živočícha a niekde zostáva vnímanie obrazov na úrovni pocitov bez zbytočnej konkretizácie, čím prinášajú duši katarziu. Pocit vznešenosti dopĺňajú aj názvy, ktoré autorka vytvára v oficiálne neexistujúcej jazykovej zmesi nedešifrovateľného esperanta.
Zároveň sa môžeme ocitnúť pri východe slnka nad sivým mestom od Rastislava Sedlačíka. Žltý slnečný kotúč na obraze evokuje suprematistický znak. Sedlačíkove ponímanie mestského a krajinného priestoru, ktorý je zredukovaný do farebných plôch, a expresívny rukopis sledujúci geometrickú kompozíciu obrazu, upriamujú divákovu pozornosť na drobnosti, ktoré v hektickom životnom tempe často prehliadame. Do zredukovanej formy prostredia vsadí detail (napríklad lampa alebo turniket), ktorý sa tak stáva akýmsi symbolom.
Z jedného hniezda
Štvorica autorov sa v Košiciach prezentuje po prvý raz. Ich spoločným menovateľom je odborné vedenie 4. ateliéru VŠVU Ivana Csudaia. Napriek tomu, že „vyleteli z jedného hniezda“, sú samostatnými a schopnými výtvarníkmi s vlastným, pre každého špecifickým prístupom k tvorbe. Aj vďaka tomuto výberu mladých umelcov ponúka výstava Medzi mestom a prírodou krásny zážitok z porovnávania dvoch prostredí.
Autor: Žofia Korošová Autorka je historička umenia