Keď sa povie „reklama“, väčšine sa vybaví reklama v televízii, bilbord alebo inzerát v časopise.
Zjednodušene povedané, ak k tomu pridáme aj reklamu v rádiách, na internete a kinoreklamu, máme pokrytý prakticky celý reklamný trh. A ten sa dá aj vyčísliť. Podľa odhadov hodnoverných expertov dosiahli na Slovensku reálne výdavky na reklamu v minulom roku hodnotu 13,5 mld. Sk.
Reklama nie je zdrojom informácií
Viac ako polovica z tejto sumy končí alebo v niektorej z televízií, alebo v niektorom z vydavateľstiev denníkov či týždenníkov. A teraz si zoberte ten paradox. Keď sa spotrebiteľov opýtate, odkiaľ najčastejšie získavajú informácie o nových, pre nich zaujímavých výrobkoch alebo službách (čo je, mimochodom, poslaním reklamy), iba 8 percent ľudí odpovie, že z televízie a necelých 7 percent povie, že z novín a časopisov. To znamená, že viac ako polovicu všetkých peňazí, ktoré firmy investujú do reklamy, „vrážajú“ do čohosi, čo im prináša iba 15percentnú účinnosť!
Samozrejme, tzv. veľká reklama, tá, čo sa objavuje v televízii či na bilbordoch, má väčšinou za úlohu iba niečo naznačiť, vzbudiť očakávanie alebo emóciu, dať ľuďom inšpiráciu.
Je celkom možné, že mnoho spotrebiteľov si nepripúšťa vplyv takejto reklamy na ich správanie. Televíznu reklamu či inzeráty v novinách nevnímajú ako „zdroj informácií o novom výrobku, službe“.
Mohli by ste tiež namietnuť, že predsa záleží na tom, o aký druh produktov a služieb ide. Poviete si, je predsa rozdiel v získavaní informácií o výpredaji luxusnej značky odevov v nákupnom centre a o parametroch mobilného telefónu, o možnostiach ako získať hypotéku či o tom, kde lacno kúpiť chladené kura, či kde kúpiť fotopapier do farebnej tlačiarne.
No schválne, kde získavate praktické informácie o takýchto a mnohých ďalších výrobkoch a službách?
V televízii?
Internet mení spôsob nakupovania
V reálnom svete spotrebitelia získavajú informácie z iných zdrojov. Spravidla je to kombinácia týchto troch. Prvým sú letáky, prospekty a katalógy výrobkov a služieb. Druhým sú priatelia, známy, kolegovia z práce či členovia rodiny, ktorí majú určitú skúsenosť s kupovaním alebo používaním toho-ktorého výrobku. No a napokon tretím je internet. Dnes mnohí spotrebitelia bez toho, aby si na internete „nevyguglovali“ požadovanú kategóriu výrobkov, nepozreli si kategórie výrobkov, značky, predajne, ich otváracie hodiny, prípadne neprečítali si odporúčania iných spotrebiteľov, na čo si pri kúpe majú dávať pozor, do predajne ani nejdú.
Reklama je len čosi ako filmový trajler, ktorý má upútať vašu pozornosť; nič viac, nič menej .
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants