ovou, vnútornou, spojovaciou niťou, ktorú každy umelec može vnímať ináč,“ hovorí Tadeusz Blonski, docent katedry dizajnu na Technickej univerzite v Košiciach a hlavný organizátor workshopu.
Minulý rok bol spojovacím prvkom formát - štvorec, ktorý aj v prácach Andyho Warhola zohrával dôležitú úlohu. Tento rok organizátori kladú väčší dôraz na psychologický prvok. Prečo sa teda toto stretnutie umelcov koná práve v Medzilaborciach? „Je to buď koniec alebo začiatok sveta, podľa toho, aký má kto na to pohľad,“ vysvetľuje Blonski. „Je to ideálne miesto, kde negatívny vplyv civilizácie nie je až taký viditeľný. Je tu možnosť odstránenia šumov civilizácie, veď tu ani nemáme signál v našich mobiloch.“
Väčšina účastníkov sú pedagógovia na slovenských a poľských vysokých umeleckých školách. „Oslovil som ľudí, ktorí vedia nielen tvoriť, ale aj odkaz podať ďalším generáciam.“ Organizátor priznáva, že téma je výzvou aj pre neho, pretože na život pozerá viacvrstvovo. „Pohľad môže byť zhora aj zdola, podľa toho, kde sa človek nachádza, a preto tá istá vec ináč vyzerá z mrakodrapu v New Yorku a ináč z pohľadu mravčeka.“
Denis Tomko z Prešova, absolvent košickej školy dizajnu hovorí, že k téme si pridal ešte jedno slovo, vďaka ktorému mu bude ľahšie vypracovať dielo. Tým pomocným slovom je uhol. „Uhol pohľadu mi dovolí pracovať na diele tak, aby vznikli kontrasty ako biela a čierna farba, ako negatív a pozitív.“
Pre Aleskandra Olszewského, profesora a dekana z Inštitútu umenia na technickej univerzite v Radomi, je workshop ideálnym miestom na tvorbu, najmä pre tých, ktorí celý školský rok nemajú čas vyraziť z mesta. Podľa neho sa téma plenéru dá interpretovať rôznymi spôsobmi: anatomicky, psychologicky alebo osobne, na základe vlastných skúsenosti a schopností. „Pokúšam sa tu usporiadať chaotický svet prírody a z toho sveta si vyberám niektoré prvky, ktoré su základom mojej interpetácie.“
Ewa Jezienicka-Nowak, ktorá vyštudovala keramiku a sklo, je prvý raz na Slovensku. „Tým, že robím so sklom, som sa musela predpripraviť ešte doma, ale po niekoľkých dňoch pobytu na Slovensku vidím, že isté veci môžem spracovať ináč.“
Popri workshope pre dospelých sú tu aj detské tvorivé dielne „krokom k umeniu“, ktoré pripravila Zdenka Záborská-Blonská. Projektu sa zúčastnilo osem detí vo veku od 7 do 18 rokov. Tento ročník je venovaný tvorbe knihy, počnúc tvorbou ručného papiera, ilustrácií, až po samotnú výrobu. „V dnešných časoch sú deti technicky vyspelé, ale málo čítajú,“ konštatuje Záborská-Blonská. Je presvedčená, že keď budú deti vedieť, ako vzniká kniha, ináč ju budú vnímať.
Výsledky workshopu budú po celý rok prezentované na Slovensku a v Poľsku.
Autor: Małgorzata Wojcieszyńska (Autorka je publicistka)