Gerhard Richter: Cage I–VI, 2006

Nová sála so súborom obrazov Gerharda Richtera bola prekvapením pre nejedného sezónneho návštevníka londýnskej galérie Tate Modern. Aktuálny zbierkový prírastok je docenením súčasného nemeckého umenia, no zároveň sa aj vyrovnáva s ďalším „comebackom“ maľb

(Zdroj: AUTOR)

y – toľkokrát už pochovaného, avšak zakaždým s novou energiou z popola vstávajúceho média.

Richterov cyklus Cage z roku 2006 predstavuje po formálnej aj intelektuálnej stránke mimoriadne charizmatické dielo. Názov odkazuje k skladateľovi a multimediálnemu americkému umelcovi Johnovi Cageovi a jeho Prednáške o ničom (Lecture on Nothing).

O čo menej sa Richter snaží tou referenciou povedať, o to viac priestoru necháva divákovi cez obraz. Priam ho vykúpe vo virtuálne nekonečných vrst­vách maľby, z ktorých presvitajú pestré okraje tých najspodnejších plôch, prekrývaných stále novými a novými, až po poslednú, vo svojej monochrómnej ambícii zlyhávajúcu plochu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Celok sa miestami podobá na palimpsest (pergamenový rukopis viac ráz popísaný po zmytí staršieho textu) otrhaných plagátových stien, inokedy na vrstvy omietok. Detail provokuje k skúmaniu maliarskeho rukopisu a materiálnou estetikou farebnej pasty pripomína skôr paletu. Výsledkom napätia znásobeného šiestimi vystavenými plátnami je až elektrizujúca atmosféra priestoru.

Gerhard Richter (1932) už v 60. rokoch svojimi sériami „maľovaných fotografií“ spochybňoval hranice medzi skutočnosťou a jej mediálnym či umeleckým obrazom. V pocte Cageovi a jeho slávnej vete „I have nothing to say and I am saying it – Nemám čo povedať a hovorím to“ pokračuje v dávno nastúpenej ceste.

Kým v minulosti na svoju mediálnu kritiku využíval aspoň v obrysoch čitateľný motív, dnes ho potrebuje čoraz menej. Prostriedky abstrakcie sú stále silnejšie než trosky figuratívneho maliarstva.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Dušan Buran (Autor je historik umenia)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu