Štvrtok, 27. jún, 2019 | Meniny má Ladislav, Ladislava
MÝTNY SYSTÉM JE SPÔSOB VÝBERU DANE, KTORÝ SI ŠTÁT MUSÍ KÚPIŤ

Mýto nebude zadarmo

Premiér Robert Fico hovorí, že za stavbu a prevádzku elektronického výberu mýta nezaplatí štát nič. Nie je to pravda.

BRATISLAVA. Súťaž o to, kto a za koľko postaví a sprevádzkuje elektronické mýto na Slovensku, vrcholí. Zo štyroch uchádzačov sú vyradené tri lacnejšie ponuky. Cenový rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou je vyše 6 miliárd korún (200 milió­nov eur). Názor, že štát zaplatí za stavbu a prevádzku mýtneho systému o miliardy korún viac, ako by musel, označil premiér Robert Fico za nezmysly. Elektronický výber mýta totiž podľa neho nebude Slovensko stáť nič.

Mýto zaplatí štát

„Toto je tender, kde ten, kto ho vyhrá, zainvestuje komplet všetky peniaze do výstavby elektronického mýta a potom na základe podmienok, ktoré bude mať dohodnuté v zmluve, bude mať časť z výberu mýta naspäť,“ povedal v stredu premiér.

Analytik INEKO Peter Goliaš však vysvetľuje, že aj príjmy z mýta, z ktorých chce premiér víťazného investora vyplatiť, sú štátnymi peniazmi. „Budúce príjmy z mýta by mohli byť príjmami verejných financií. Čím viac si z nich odkrojí súkromný investor, tým menej peňazí ostane štátu.“ povedal.

Premiérovi by preto malo záležať na tom, koľko z verejných zdrojov skončí na účtoch súkromnej firmy, ktorá mýto postaví. Ide totiž o občanov. „Zodpovedná vláda by mala vybrať najlepšieho dodávateľa, aby ľudia používajúci diaľnice neplatili zbytočne veľa,“ dodal Goliaš.

Víťaza vyplatia z mýta

Štát má svoje peniaze z výberu mýta isté. „Mýto sa vyberá pre štát, to znamená, že my z tých peňazí absolútne nič nevidíme,“ vysvetľuje Sylvia Košťálová, hovorkyňa rakúsko­slovenského konzorcia Kapsch. Poplatok za používanie spoplatnených ciest môžu prepravcovia zaplatiť vopred alebo až po tom, čo tieto cesty použijú. „Dopredu to je ako s mobilom, že si kartu alebo palubnú jednotku dobijete nejakým kreditom,“ povedala. Potom sa pri používaní spoplatnených ciest kredit odratúva v prospech Národnej diaľničnej spoločnosti.

Zinkasovať mýto možno aj inak. „Prepravcovi príde faktúra, konečná suma sa zrazí z jeho účtu a prevedie Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodala.

Premiér cíti PR

Premiér v stredu v Topoľčanoch k téme mýta pridal aj obvinenie „jedného denníka“, že v tendri nadŕža jednému zo súťažiacich. „To sa mám teraz pozrieť, aké je zahraničné vlastnícke pozadie toho denníka a potom to mám dať dohromady s tou firmou, ktorej robí PR?“ položil si otázku premiér. Neskôr vysvetlil, že časť vlastníckeho podielu v tomto denníku patrí firme z tej istej krajiny ako konzorcium, ktorému to médium pomáha.

Myslel na denník SME. Je to totiž jediný slovenský denník, ktorý nemá len jedného vlastníka a jediný, ktorý v posledných dňoch kritizoval prácu výberovej komisie.

Ktorého účastníka tendra však premiér myslel, nie je jasné. Majiteľom firmy Petit Press, ktorá vydáva SME, je slovenský podnikateľ žijúci v Prahe Peter Vajda a nemecký vydavateľ Verlagsgruppe Passau. Nemeckého alebo českého člena však nemá ani jedno konzorcium, ktoré bolo vo finále mýtneho tendra. Sú tam len firmy z Rakúska, zo Švajčiarska, z Talianska, Poľska, Slovenska, Švédska, Portugalska a Argentíny.

Nemecký je len koncern Siemens, ktorý avizoval, že sa chce stať technologickým dodávateľom francúzsko-slovenského konzorcia SanToll, ktoré ako jediné vládna výberová komisia z tendra nevyhodila. Denník SME pritom upozorňoval na okolnosti, za ktorých boli vylúčení súťažiaci s lacnejšou ponukou.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  2. Každé nové auto bude SUV. Ktorá značka je pripravená najlepšie?
  3. Ako využiť rastúci trh s mobilnými zariadeniami?
  4. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  5. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  6. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  7. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  8. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  9. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  10. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  1. Ako využiť rastúci trh s mobilnými zariadeniami?
  2. Každé nové auto bude SUV. Ktorá značka je pripravená najlepšie?
  3. Sčítanie prešovskej dopravy
  4. Proti pojistným podvodům pomůže autokamera Mio MiVue 785 Touch!
  5. Gartner označil Atos za lídra
  6. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  7. Tepelné hospodárstvo Moldava pokračuje v modernizácii
  8. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  9. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  10. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 20 588
  2. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas 20 294
  3. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 14 222
  4. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska 12 646
  5. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 6 092
  6. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? 5 188
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne. 3 444
  8. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 3 190
  9. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu 2 873
  10. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika? 2 788