BRATISLAVA. „Cestovať v lete rýchlikom vo vozni bez klímy je peklo, a či sa v ňom človek ocitne, alebo bude mať šťastie, je vecou náhody,“ hovorí cestujúca Alžbeta Lozovská, ktorá pravidelne dochádza z Liptovského Mikuláša do Bratislavy.
„Železničná spoločnosť nemá dostatok klimatizovaných vozňov. Z 1249 vozňov je iba 209 klimatizovaných,“ povedal hovorca železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. Preto rýchliky na hlavných tratiach jazdia aj s neklimatizovanými vozňami.
Vybrať sa nedá
„Ak by boli lístky cenovo odlíšené podľa toho, či cestujem s klímou, alebo bez, rozhodne by som si priplatila a cestovala s ňou. Aspoň v tých letných mesiacoch,“ hovorí Lozovská.
Ovplyvniť kúpu miestenky však cestujúci nemôže. „Pri obsadzovaní miesteniek je stanovený jednotný algoritmus, ktorý platí pre všetky vlaky. Systém teda postupne plní vozne, bez ohľadu na klimatizáciu,“ vysvetlil Čikovský.
Lozovská uprednostňuje drahší InterCity vlak. „V ňom sa mi nestalo, že by klimatizácia nefungovala, a neprekáža mi dať viac peňazí za lístok. “
Cena lístka na rýchlik s miestenkou na trati Bratislava – Košice je 538 korún. Za InterCity vlak zaplatí cestujúci o 60 alebo 120 korún viac.
„Vzhľadom na počet klimatizovaných vozňov a ich technický stav nie je možné garantovať zaradenie klimatizovaného vozňa,“ hovorí Čikovský.
Jednotnú cenu miesteniek zapríčiňuje železničný grafikon a systém KVC – komplexné vybavovanie cestujúcich, ktorý je relatívne stabilný, hoci nasadzovanie vozňov sa priebežne mení. Predávajúci tak nevie, ako sú radené vozne s klímou.
Cestovné nie je fér
Ochrancovia spotrebiteľa považujú klimatizáciu za bonus. Ak ju prepravca poskytuje len časti cestujúcich, diskriminuje ostatných. Avšak prepravca má právo na svoju cenovú politiku a predpisy, ktorými sa riadi. Je na ňom, ako odlíši cenu služby, ktorú poskytuje.
„Platí známy fakt, že spotrebiteľ platí cenou za službu a jej obsah. Ak má služba niečo viac, nejaký komfort, automaticky by sa to malo odraziť v cene služby. Je to však vecou dodávateľa služby,“ vysvetlila všeobecne rozdiel ceny za služby Jana Miklovičová zo Združenia občianskej sebaobrany.
Josef Lounek zo Združenia slovenských spotrebiteľov si myslí, že železnice istým spôsobom spotrebiteľa diskriminujú. „Niekto má šťastie a niekto nemá.“ Klimatizácia nie je podľa neho službou navyše.
Česi vlaky nemiešajú
V Česku nezvyknú vozne kombinovať. „V menšej miere sa takéto súpravy vyskytujú i u nás. Napríklad vozeň prvej triedy je klimatizovaný a vozne druhej triedy nie. V prvej triede je však cestovné, samozrejme, vyššie,“ povedal Radek Joklík, manažér komunikácie Českých dráh.
Cestujúci si môže vybrať miesto vo vlaku. „Pred cestou sa môže informovať na radenie súpravy a pri kúpe miestenky požiadať o ich vystavenie do vozňov s klimatizáciou, ak v súprave sú a je v nich voľné miesto.“
Cena miestenky je v tomto prípade rovnaká.
Na Slovensku systém predaja miesteniek klimatizované miesto nenájde. Podľa Čikovského je jedinou možnosťou, ako si zabezpečiť miesto vo vozni s klímou, požiadať o lístok s tzv. cielenou rezerváciou do konkrétneho vozňa. Cestujúci však aj tak nevie, ako sú vozne radené.