Len za posledné dva dni nájdete v databáze spoločnosti Profesia viac ako 70 pozícií v IT – od testérov a IT technikov až po vývojárov, analytikov a softvérových inžinierov. Napríklad koncern Siemens hľadá momentálne na Slovensku 65 nových ľudí – drvivá väčšina ponúk je z oblasti IT.
Odborníci z tejto oblasti sa na úradoch práce nevyskytujú. S trochou zveličenia by sa dalo povedať, že tí dobrí, ktorých práca skutočne baví, sa často nevyskytujú ani doma.
Z prednášky do labáku, z labáku do Paríža
Tak je to aj so štvoricou študentov Slovenskej technickej univerzity Mariánom Hönschom, Michalom Kompanom, Jakubom Šimkom a Dušanom Zeleníkom. Väčšiu časť uplynulého akademického roka by ste ich zrejme našli v laboratóriu na ich domovskej Fakulte informatiky a informačných technológií; pracovali na projekte, ktorý ich priviedol do Paríža na svetové finále súťaže Imagine Cup. Týždne premýšľali len o tom, do čoho sa pustiť. „Dnes už je dosť ťažké vôbec niečo vymyslieť. Takmer všetko je už vymyslené,“ hovorí Marián Hönsch.
Ich softvérové riešenie racionalizácie spotreby elektrickej energie však bolo také zaujímavé a kvalitné, že sa vo svojej kategórii umiestnilo na druhom mieste. „Pozerám sa týchto chlapcov, na ich schopnosti a prácu a premýšľam, s čím dokážu prísť o pár rokov,“ povedal jeden z finálových porotcov Rob Miles z univerzity v britskom Hulle.
Nie je výhra ako výhra
Krása úspechu v takýchto súťažiach s tvrdou medzinárodnou konkurenciou nespočíva „len“ vo výhre, ale dodáva punc aj profesijnému životopisu a množstvo nezaplatiteľných skúseností. A to je odpoveď na otázku, prečo zabíjať čas súťažením, keď človek môže preplávať školou aj bez takejto nadpráce.
Softvérový inžinier alebo testér
„Keď niekto školou len prepláva, veľa z nej okrem diplomu nemá,“ myslí si Jakub Šimko. „A je rozdiel pracovať po skončení školy ako softvérový inžinier alebo ako testér. Takže každý si môže zvoliť podľa svojich životných plánov.“
Súťaže sú dôležité
„U nás si, myslím, firmy pri prijímaní do zamestnania ešte až tak neuvedomujú, čo znamenajú takéto súťaže pre rozvoj osobnosti študentov. V zahraničí si výsledky súťaží na úrovni všímajú,“ hovorí mentorka tímu profesorka Mária Bieliková.
Podľa nej je účasť na takýchto súťažiach dôležitejšia aj pre ďalšie profesionálne napredovanie, ako prax vo firmách počas štúdia.
„Keď začnú pracovať, škola ide často bokom a oni by sa mali učiť. Tí, ktorí dokážu zo štúdia vyťažiť maximum, v praxi rýchlo preskočia tých, ktorí viac pracovali ako študovali.“