Prečo je málo vynikajúcich reklám

Aj ten najväčší ignorant pozná fragmenty niektorých reklám: miesto, kde sa odohráva, výrobok, ktorý propaguje, grimasu herca či tón hlasu vyslovujúceho napríklad „Jednoducho bližšie“ alebo „Staraj sa o seba“. Každý vie o reklame svoje.

Či sa mu reklama páči, alebo nie, či je mu ľahostajná, či mu lezie nervy, či si ju vôbec pamätá. Koniec koncov väčšina reklám je len dobrých, rozumej: priemerných. Natíska sa otázka, prečo je potom tak málo vynikajúcich reklám?

Nie je to ako objednať si jedlo

Mnohým sa zdá, že je to ako objednať si obed v reštaurácii. Jednoducho poviete, čo by ste si dali a oni vám to v kuchyni pripravia. Vy sa najete a zaplatíte. Ak vám nechutí, na vine je kuchár. Z tejto predstavy pramení zjednodušenie, že „za všetko môže reklamná agentúra“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V skutočnosti je to oveľa zložitejšie. Do tvorby je oveľa viac zaangažovaný zadávateľ reklamy. Samotná „príprava jedla“ si tak vyžaduje spoluprácu klienta a agentúry, profesionalitu ľudí tak na jednej i na druhej strane, vzájomný rešpekt a v neposlednom rade i korektné vzťahy. Som presvedčený, že za všetkými tými zlými a priemernými reklamami je pokrivený vzťah klient – agentúra.

Dve strany mince

Mnohí tvorcovia reklamy sú totiž presvedčení, že ich reklamám najviac škodia tí, čo si ju objednávajú. Klienti vraj nevedia, čo chcú. Z dvoch návrhov si vždy vyberú ten horší. Do reklám sa snažia presadiť svoje, často infantilné návrhy. Chcú do nich vopchať všetky podrobnosti o svojom úžasnom výrobku či službe. A, samozrejme, veľké logo. Väčšie. Ešte väčšie!

SkryťVypnúť reklamu

Klienti naopak hovoria o tom, že reklamné agentúry nerozumejú ich biznisu a často nemajú ani snahu sa o ňom niečo dozvedieť. Marketing ich zaujíma iba potiaľ, koľko zarobia na produkcii, napríklad na veciach spojených s výrobou spotu. Na čom im záleží, je ukojenie vlastného kreatívneho ega.

Kdeže, reklama nie je fastfoodový stánok! Žiadne „dva hamburgery, hranolčeky a kola“. Keby som mal pripodobniť proces tvorby reklamy k inej brandži, asi by som vybral zdravotníctvo, vzťah pacient – lekár. No povedzte, dali by ste sa operovať doktorovi, o ktorom si myslíte, že sa v danej oblasti nevyzná, ktorý o vás nič nevie, zaujíma sa len o to, koľko mu zaplatíte bokom a viac než na vašom živote mu záleží na estetike zašívaných orgánov? No vidíte!

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu