BRATISLAVA. Užšie a strmšie diaľnice, ktoré umožňuje stavať nová norma platná od začiatku tohto mesiaca, nemajú byť podľa sľubov jej autorov menej bezpečné. A to aj napriek tomu, že nový cestný zákon môže povoliť v niektorých úsekoch vyššiu maximálnu rýchlosť, ako je dnešných 130 kilometrov za hodinu.
Upravená norma na projektovanie ciest a diaľnic umožňuje stavať diaľnicu, ktorej minimálna šírka môže byť 24,5 metra, čo je o dva metre menej, než bolo doteraz.
Cieľom je možnosť šetriť
Zúženie sa dosiahne zmenšením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov o 25 centimetrov na 3,5 metra. Nová norma povoľuje aj stavať strmšie diaľnice, no zároveň prináša miernejšie oblúky v zákrutách.
Potreba zmeniť normu vyplynula podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka zo zámeru vlády urýchliť výstavbu diaľnic. Takýmto krokom by sa podľa neho mohlo na jednom kilometri diaľnice ušetriť v priemere tri až päť percent. Ak teda stojí jeden kilometer diaľnice v priemere 400 miliónov korún (13,3 milióna eur), úspora by mohla byť až 20 miliónov korún (664tisíc eur).
Diaľničná spoločnosť aj preto zmenu navrhla, Slovenský ústav technickej normalizácie jej vyhovel.
Novú normu neberú podľa hovorcu diaľničnej spoločnosti ako dogmu a diaľnice budú stavať aj s pôvodným sklonom či šírkou. „Nová norma dovolí pohyb v rozumných mantineloch a projektant bude mať na výber,“ povedal. Pretože sa podľa neho veľmi ťažko posudzuje, čo je v konečnom dôsledku lacnejšie. „Sú lepšie strmšie úseky diaľnic, ale s prídavnými tretími pruhmi pre kamióny, či menej strmé, ale s o to väčšími násypmi a zárezmi do terénu?“ pýta sa. Každá stavba sa preto bude posudzovať individuálne podľa terénu.
Akú úsporu teda štátna diaľničná spoločnosť očakáva? Hovorca si na odhady netrúfa. „Bolo by to totálne zavádzajúce.“
Strmosť nie je problém
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sa v Európskej únii bežne stavajú širšie diaľnice. „Ak sa stavajú tri pruhy, vtedy býva ľavý trochu užší.“ Šetrenie na šírke diaľnic považuje za krátkozraké, pretože by mohlo v budúcnosti prekážať pri opravách. V tom, že budú diaľnice strmšie, problém nevidí.
Diaľničná spoločnosť však podľa Jánošíka nemá záujem znižovať komfort jazdy zúžením jazdných pruhov. „Vyriešime to tak, že necháme šírku pruhov 3,75 metra a zúžime stredový pás,“ povedal. Zúženie pruhov podľa neho využijú len v prípadoch, keď to bude nevyhnutné a boli by mimoriadne limitovaní. „Napríklad pri starých úsekoch diaľnic, ako je úsek Bratislava – Trnava.“
Bezpečnosti nových diaľnic sa však ľudia podľa Jánošíka rozhodne nemusia obávať. „Práve naopak, riešime aj možnosti eventuálneho zvýšenia rýchlosti v niektorých úsekoch.“
Aj podľa spolutvorcu normy Petra Schlossera zo Slovenskej správy ciest budú diaľnice projektované podľa novej normy minimálne také bezpečné ako podľa starej. „Technická norma však nemôže nahrádzať spôsobilosť vodičov,“ povedal.