KOŠICE. Verejný prísľub investora Auparku v Košiciach, že zaplatí celé riešenie dopravy na Námestí osloboditeľov, kde má obchodno-spoločenské centrum vyrásť, vyvoláva po počiatočnej eufórii množstvo otáznikov.
Spoločnosť HB Reavis Group je ochotná namiesto zmluvných 100 miliónov investovať do cesty nad rámec zmluvy o 170 miliónov korún viac – po splnení určitých podmienok.
Investor: Len po povrchu
Sporné naďalej ostáva riešenie dopravy. Mesto uprednostňuje zapustenie dopravnej tepny pod povrch námestia, investor je ochotný znášať celkové náklady vo výške 270 miliónov korún len v prípade povrchového riešenia. Zároveň žiada radnicu o zámenu niektorých pozemkov a vydanie kladných stanovísk k dokumentácii potrebnej na povolenie začiatku výstavby. Cestu chce stavať už v tomto roku.
Podľa zástupcov spoločnosti HB Reavis Group cieľom veľkorysej ponuky je urýchliť rozhodovanie mesta. Aupark by totiž mal privítať prvých návštevníkov už v roku 2011, keď budú Košice a Bratislava dejiskom majstrovstiev sveta v hokeji.
Ponuku na spoluprácu vo forme verejného prísľubu dostala radnica v polovici júna.
Zamotané klbko by malo rozpliesť mestské zastupiteľstvo na mimoriadnom zasadnutí.
„Za dopravnú situáciu zodpovedá výlučne samospráva a nie investor. Preto musí prijať zásadné stanovisko, ktoré bude rešpektovať verejný záujem aj za cenu drahšieho riešenia vrátane modelu financovania,“ povedal Martin Boritáš, predseda poslaneckého klubu KDH, ktoré má v zastupiteľstve najsilnejšie postavenie.
Nevylúčil ani, že by o doprave na námestí mohli rozhodnúť občania v referende.
Mesto: Skôr pod zem
Dopravu na Námestí osloboditeľov považuje mesto za kľúčovú z dlhodobého hľadiska a v kontexte s koncepčným riešením dopravnej situácie v celom meste. Preto sa radnica prikláňa k drahšiemu, ale perspektívnejšiemu podzemnému variantu.
Argumentuje aj právnymi analýzami, podľa ktorých je výstavba novej komunikácie vyvolanou investíciou. Náklady, ktoré podľa odhadov predstavujú od 600 do 800 miliónov korún, by teda mal znášať investor. Ten s analýzami nesúhlasí.
Sporná je tiež formulácia uznesenia mestského zastupiteľstva, v ktorom sa hovorí o bezkolíznom riešení dopravy. Obe strany si to vysvetľujú po svojom.
„Mesto musí jednoznačne rozhodnúť, či sa uspokojí s povrchovým, alebo bude trvať na mimoúrovňovom riešení. Inak sa z miesta nepohneme,“ dodal Boritáš.