Kúpil som tatranský obklad, mal byť prvej akosti s dovozom do troch dní. Nemohol som ho osobne prevziať, prebral ho syn a vyplatil v hotovosti, no nedostal doklad o zaplatení. Po rozbalení som zistil, že polovica obkladu bola druhej akosti, zvyšok sa nedá použiť, je nekvalitne opracovaný, vyštiepený. S dodávateľom telefonujem, aby doviezol obklad v požadovanej akosti. Povie, že príde a takto to chodí vyše mesiaca a pol. Ako ho mám donútiť, aby mi tovar vymenil alebo vrátil peniaze?
Vladimír B.
Podľa našej mienky ste sa dopustili dvoch chýb.
Pri preberaní obkladu od predávajúceho nebola prítomná kompetentná, teda dostatočne poučená osoba, aby hneď reklamovala, že nedostala dodací list a kópiu faktúry.
Druhou chybou bolo, že ste reklamáciu tovaru nepredložili písomne, s patričným odôvodnením, prečo ju uplatňujete, aj keď pred zákonom sa uznáva i ústna reklamácia.
Povinnosťou predávajúceho je vystaviť reklamačný list alebo zápis. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa č. 250/2007 Z.z. pararafu 18, odseku 4 je predajca povinný, ak nevybaví reklamáciu do troch dní v prospech spotrebiteľa, postúpiť predmet reklamácie na posúdenie akreditovanému pracovisku alebo súdnemu znalcovi (na vlastné náklady predajcu) a iba následne môže prípadne reklamáciu zamietnuť.
Pretože tak predajca neurobil a nezabezpečil kvalitnú plnohodnotnú dodávku, odporúčame obrátiť sa s podnetom na krajský inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorý posúdi priestupok proti zákonu, udelí pokutu a dá príkaz na zjednanie nápravy.