BRATISLAVA. Medzi autobusmi a vlakmi sa schyľuje k silnému konkurenčnému boju. Ten by mohol prepuknúť najmä na dlhších trasách, kde majú pokrytie nielen železnice, ale aj autobusová doprava.
„Vzhľadom na zvyšovanie cien ropy sme zaznamenali, že autobusová doprava ide s cenou hore. Cena železničnej dopravy zostáva stále na tej istej cene už piaty rok,“ povedal Miloš Čikovský, hovorca slovenských železníc.
Ak sa zoberie do úvahy pomer medzi cenou a rýchlosťou je podľa Čikovského v niektorých prípadoch, napríklad na severnej trase medzi Bratislavou a Košicami, rozumnejšie ísť vlakom.
Lístok je v podstate za rovnakú cenu, vďaka maximálnej 120kilometrovej rýchlosti je však cesta vlakom rýchlejšia.
Túto nevýhodu si začínajú uvedomovať už aj autobusové spoločnosti. „Diaľkové autobusové linky nie sú dotované, ale železnica áno,“ vysvetľuje dôvod vzniknutej situácie George Trabelssie, šéf Zväzu autobusovej dopravy. Podľa neho sú železnice takýmto spôsobom na trhu zvýhodňované.
Čikovský zvýhodňovanie nepopiera, tvrdí však, že železnice sú dopravou vo verejnom záujme, a preto je dotovanie namieste.
Svoje silné postavenie však vidia autobusoví dopravcovia na trasách, kde nie je dostatočné pokrytie železničnou sieťou alebo je komplikované. Elena Belicová z Eurobusu tvrdí, že diaľkové autobusové linky sú pre komplikované železničné spojenie dominantné najmä na južnej spojnici Košíc a Bratislavy.
(jkr)